Mediapool.bg | 18.04.2014 08:32:40 | 158

Кабинетът даде над 6.2 млн. лв. за реклама на еврофондовете за 10 месеца


Правителството е платило над 6.2 млн. евро за популяризиране на европейските програми за 10 месеца. От тях над 4.4 млн. лв. са платени по стари договори, склчени по времето на управлението на ГЕРБ. Най-много средства е получило Дарик радио над 1 млн. лв., следвано от групата на Нова телевизия с 917 211 лв. и групата на бТВ с 835 363 лв. Изненадващо ТВ7 взима скромните 217 975 лв. Това показват справките за изплатените средства по договори с телевизии и радиа  по комуникационните планове на оперативните програми и Програмата за развитие на селските райони (ПРСР). В справките не фигурира единствено програма "Рибарство и аквакултури". Предоставените нови справки показват, че няма съществено разместване сред любимите медии на властта спрямо предишната разпространена справка от лятото на 2013 г., когато кабинетът на Пламен Орешарски дойде на власт.  За периода от 2007 г. до май 2013 г. бяха похарчени над 66 млн. лв. за реклама на европейските фондове. Близо една трета от сумата е отишла за медийните групи около бТВ, Нова телевизия, Дарик радио и фирмите, представлявани от съпругата на лидера на БСП Сергей Станишев – Моника Йосифова. Новите справки бяха разпространени по настояване на Mediapool, след като по време на срещата "Открито управление" с медиите на 10 март, премиерът Пламен Орешарски публично обеща да предостави какви средства е платило правителството на медии по европейските програми. В продължение на месец това не се случи. По тази причина Mediapool поиска отговор по Закона за достъп до информация. В исканата информация фигурираха и печатните медии. Малко преди да изтече крайния срок правителството пусна три справки до всички медии. Едната е за изплатените средства от началото на 2007 г. до 2 април 2014 г. на електронни медии и рекламни агенции. Другата е за изплатените средства в периода 1 юни 2013 г. до 2 април 2014 г. по стари договори сключени по времето на ГЕРБ на радиа и телевизии. Третата справка е за изплатените средства по договори сключени по време на правителството на Пламен Орешарски за последните 10 месеца също на радиа и телевизии.  Кабинетът "Орешарски" рекламира в 10 радиа и телевизии Правителството на Орешарски за десет месеца е сключило договори с 10 радиа и телевизи за купуване на програмно време за популяризиране на програмите. Няма сключени договори с регионални станции. В справката не е посочено общо на каква стойност са тези договори. Дадени са изплатените средства по тях, които  за десет месеца от управлението на Пламен Орешарски възлизат на над 1.8 млн. лв. с ДДС. Най-много средства е получило Дарик радио – 275 400 лв., следвано от бТВ – 211 196 лв., ТВ7 – 197 575 лв., България он еър – 178 198 лв. и "Фокус Нунти" (радио Фокус) – 173 376 лв. Нова телевизия е взела 149 991 лв., следвана от държавната БНТ – 136 992 лв., БНР – 92 815 лв., радио К2 – 53 624 лв. и "Елит Медия България" (Канал 3)– 48 780 лв. Правителството на ГЕРБ в двойно повече медии Кабинетът на Бойко Борисов е сключил договори за реклама на оперативните програми с двойно повече електронни медии спрямо правителството на Орешарски, по които е имало плащания за над 4.4 млн. лв. след 1 юни 2013 г., показва предоставената справка. Освен на централните радиа и телевизии, договори са сключвани и с регионални и по-малки телевизии. Това са медийна група "Черно море" (73 485 лв.), "Вест ТВ" (105 319 лв.), "Радио ФМ Плюс" (224 539 лв.), "Плевен Плюс" (224 379 лв.), "Инфо прес и Ко" (92 434 лв.), "Фокс интернешънъл ченълс България" (159 999 лв.) и "Медиа планинг груп" (17 896 лв.). Това са суми платени на тези медии през последните десет месеца по време на правителството на Пламен Орешарски. Най-много средства по договорите сключени по времето на Борисов, но плащани при управлението на Орешарски е получила групата на Нова телевизия – 767 220 лв., следвана от Дарик радио – 739 926 лв. и "Фокус Нунти" (радио Фокус) – 447 837 лв. бТВ е получила само 224 256 лв., но "Радиокопмния Си Джей", която е част от групата на бТВ, взима 399 911 лв. Държавната БНТ получава нула лева, а държавното радио само 70 963 лв. ТВ7 е получила скромните 20 400 лв., докато "България он еър" – 484 169 лв., а "Елит Медия груп" (Канал 3) - 157 500 лв. "Околна среда" и "Конкурентоспособност" с най-големи рекламни бюджети Оперативните програми "Околна среда" и "Конкурентоспособност" са били с най-големи рекламни бюджети през изминалите десет месеца, показва предоставените справки. "Околна среда" е абсолютният шампион с разплатени над 2 млн. лв., което е около една трета от всички средства за последните десет месеца. Това обаче се дължи на старите договори, сключени по времето на ГЕРБ, докато при управлението на Орешарски нови договори с радиа и телевизии не са сключвани. Най-вероятно причината за това са спрените плащания по програмата от Брюксел заради проблемите с нагласени поръчки по водните проекти. Така на практика тези 2 млн. лв. са платени с пари от националния бюджет. При "Конкурентоспособност" плащанията възлизат на близо 1.3 млн. лв., като основната част от тях за над 900 хил. лв. са по договори сключени по времето на кабинета на Орешарски. Програма "Човешки ресурси" има големи плащания по договори сключени по времето на ГЕРБ за 941 668 лв. В момента тече активна реклама по програмата на "експертите в действие" - "Административен капацитет". Тези договори са сключени по времето на управлението на Орешарски и по тях вече са платени над 245 715 лв. и още 61 836 лв. по стари договори, от времето на кабинета на ГЕРБ. Другото голямо плащане по договори сключени при управлението на Орешарски е по оперативна програма "Техническа помощ" за 509 899 лв. Програмата за развитие на селските райони (ПРСР), която разполага с най-голям медиен бюджет, има сключени договори през последните десет месеца, но няма плащания по тях. Най-вероятно причината е, че Еврокомисията все още не е възстановила парите за последните три тримесечия за медийна реклама заради случая с Кристина Спасова за фейсбук страницата на ПРСР и още няколко проблемни медийни проекта, заради които ни грози финансова корекция. През последните десет месеца по селската програма са изплатени единствено близо 160 000 лв. за рекламиране на програмата по тв каналите на "Фокс интернешънъл ченълс България" и още 264 000 лв. на "Бългрия он еър" за изработване на видеоклипове.

Прочети цялата публикация