Vsekiden | 27.11.2015 15:00:00 | 172

Апартаментът, в който е сниман „Всичко е любов“, днес е офис на Станишев


ЦК на БКП спира култовата лента за 7 месеца, за да проведе реформа в ТВУ-татаТочно преди 36 години, на 15 декември 1979-а, филмът на Борислав Шаралиев „Всичко е любов" получава своята премиера на голям екран и бързо се превръща в културен феномен. Историята на забранената връзка между възпитаника на ТВУ Радо - дебют за легендата Иван Иванов, и разглезената „червена" наследничка Албена (Янина Кашева) е един от най-скандалните филми за времето на развития социализъм със своята социална критика и първият за нашето кино екранен секс маратон. Днес, близо 4 десетилетия по-късно, апартаментът, станал арена на изпепеляващите чувства между героите и откровените сцени на еротика, е приемна на председателя на Партията на европейските социалисти Сергей Станишев. Посещаваме гигантския офис, в който не е останала и следа от интериора на постен социалистически лукс със съветски елементи, като част от кампанията „Код кино". Благодарение на дигиталната игра историята на българското кино оживява в 100 сцени от български филми на 100 места в столицата - някога тяхна снимачна площадка. Проектът представлява игра със 100 филмови сцени на публични места в София, маркирани с „Кю Ар" кодове, които ни отвеждат към кратко видео от съответния филм на нашия смартфон или таблет. Символична домакиня в апартамента на столичната улица „11 август", само на 50 метра от храма „Св. Александър Невски", е изпълнителката на главната роля във „Всичко е любов" Янина Кашева. Там, където преди 36 години двамата с Иван Иванов се вихрят в младежкия танц на съблазънта, откриваме малка, но функционална заседателна зала. Многобройни шкафове с документи са заменили традиционните за 70-те гоблени и евтини репродукции на руски реалисти, а от всички стени ни гледат фотографии на соцлидера Сергей Станишев - със семейството му, със съмишленици и със самия Джордж У. Буш. По ирония на съдбата на едно от бюрата се кипри черно-бял кадър на родителите му - Димитър и Дина Станишеви. По времето, когато се реализира продукцията на „Всичко е любов" - 1978-79 година, видният комунистически деятел е секретар на ЦК на БКП. Именно по заповед на комитета култовата лента отлежава 7 месеца на монтажната маса, преди да бъде допусната до екрана. Първият асистент-режисьор на лентата Огнян Гелинов разказва за тези перипетии: „Деец от висшия партиен ешелон каза на Борислав Шаралиев, че филмът е много хубав, но първо трябва да се проведе реформа в Трудововъзпитателните училища, преди да бъде пуснат. „И докато ние преправяме ТВУ-тата, ти ще преправиш някои реплики", усмихнал се комунистът. Принудили се да „сложат в устата" на Иван Иванов фразата „момиче от центъра" вместо твърде критичното „момиче от червената буржоазия". В крайна сметка обаче лентата минава жестоката цедка на цензурата и излиза на екран на 15 декември 1979-а. „Всичко е любов" остава сред най-гледаните български игрални филми - посетен е от 1 617 970 зрители. Нещо повече - той е сред най-обичаните и широко възприети у нас творби. Наричан от кинокритиката свързващо звено между „Вълчицата" (1965) и „Маргарит и Маргарита" (1989), той дръзко и открито поставя пръст в раната на наболялата тогава тема „ТВУ" и ражда образа на българския бунтар срещу лицемерието и фалша в обществото - аутсайдера Радослав, родния Джеймс Дийн, изигран брилянтно от Иван Иванов в първата му главна роля. Янина Кашева: С Иван Иванов се напихме и заспахме на секс сцените На 60 години талантливата Янина Кашева все още е запазила пламъка на непокорната Албена, която се опълчва срещу социалния ред, за да бъде с любимия си Радослав във „Всичко е любов". Изпълнителката на главната женска роля бе така любезна да сподели най-интересните си преживявания по време на снимките с нашите читатели 36 години по-късно. - Еротиката беше едно от най-свидно пазените табута на социализма, как успя режисьорът Борислав Шаралиев да ви убеди да снимате скандалните сцени с Иван Иванов?- Борислав тайно ни подаде бутилка уиски, от която да си пийнем за кураж. С Иван обаче бяхме толкова притеснени, че набързо я обърнахме цялата и добре се замаяхме. Сценичните екипи се суетяха около нас, а ние задрямахме на леглото... Прибраха ни по домовете и на следващия ден заснехме сцената отначало (смее се).- Колко автентични са флуидите, които прехвърчат между вас и партньора ви на екрана?- Ние с Иван се познавахме преди снимките, той беше едно закръглено момче от следващия курс във ВИТИЗ, а не секс символът, в който се превърна по-късно. Сработихме се много лесно и заснехме всички сцени на близост само с по 1-2 дубъла.- Защо вие, за разлика от партньора си, не надградихте образа на сексуалния магнетизъм от „Всичко е любов"?- Артистът е богоизбран човек. Той трябва да създава друга действителност и да я преживява. Може би е мой личен пропуск, че не съм се грижила за рекламата си. Но ми се вижда несериозно и смешно в нашите географски ширини да ме снимат някъде излегната по бански, а не в театъра или киното, и да ме обявяват за секс символ.  

Прочети цялата публикация