БНР | 12.07.2017 17:11:18 | 102

Новият сезон на Виенската опера - отново със силно българско участие


Виенската Щатсопер представи официално програмата за сезон 2017/2018, както и  информация за положителния финансов баланс на театъра към настоящия момент. Статистиката в цифри е впечатляваща и според директора Доминик  Мейе подобна равносметка е мечта за повечето световни  оперни театри.


Зрителите на Виенската щатсопер са  над 403 000, като  заетостта на местата в салона отново покрива обичайните  98,70% - при това едва 30% са туристи и гости от чужбина, а 70% са постоянна австрийска публика. Приходите от продажба на билети са  близо 24 милиона евро, като сумата само от един спектакъл възлиза над 120 000 евро. По отношение на репертоарната политика Виенската  щатсопер  запазва своята уникалност и през новия сезон ще продължи да поддържа в афиша си 54 оперни и балетни заглавия.

Многообразният репертоарен спектър ще бъде допълнен и от шест нови оперни премиери за сезон 2017/2018 г.  Първата от тях е операта на Прокофиев “Играчът“, композирана  по романа на Достоевски. Творба, която за последен път е била представена във Виена през 2007 г.  при гастрол на Мариинския театър на сцената на Театър ан дер Вийн.  Постановъчният екип е дамски – режисъор ще бъде Каролин Грубер, а на пулта ще застане Симоне Янг.  Второто  премиерно заглавие е операта “Лулу“ от Албан Берг, като режисьорът Вили Декер ще разшири своята постановка  от варианта в две действия с редакцията на операта в три действия, дописана от Фридрих Черха. Третата премиера е истинско бижу за ценителите на барокова  музика – шедьовърът на Хендел “Ариоданте“. С четвъртата премиера Виенската щатсопер  ще почете 100-годишнината от рождението на австрийския композитор Готфрид фон Айнем. Ще бъде представена неговата опера “Смъртта на Дантон“, която има впечатляващ успех  още при световната си премиера  през 1947 г.  на фестивала в Залцбург. Анонсирайки  петото ново заглавие за сезон 2017/ 2018 г., директорът Доминик Мейе  уточни, че то е по изричното желание на  Елина  Гаранча – операта “ Самсон и Далила“ от Камий Сен- Санс. Световноизвестното мецосопрано ще изпълни централната партия, а като Самсон ще й партнира Роберто Аланя.  Диригент е Марко Армилиато. За последна премиера е подбрана операта “Вълшебният стрелец“ от Карл Мария фон Вебер.

Към детския репертоар на Щатсопер фигурира едно изненадващо ново заглавие – операта “Пепеляшка“, композирана от  едва 12-годишната Алма Дойчер, която самият Зубин Мета определя като “един от големите музикални таланти на нашето съвремие“. “Пепеляшка“ ще бъде представена на допълнителната сцена на Виенската опера – AgranaStudiobueне. 

Специален акцент и централно място в новия сезон заема фигурата на Рихард Щраус, който присъства с общо 7 заглавия в афиша. През 2017/2018 в Щатсопер ще се играят  “Арабела", “Ариадна на Наксос“, “Капричио“, “Дафне“, “Електра“, “Кавалерът на розата“ и “ Саломе“. Това оригинално свое решение директорът Доминик Мейе  аргументира с думите: Щатсопер има в лицето на Виенската филхармония най-добрия оркестър, интерпретиращ музиката на Рихард Щраус. Самият композитор е бил директор на този театър и е най-изпълняваният автор тук с повече от 3000 представления на негови опери. 

Многобройни са звездните имена, които традиционно гастролират на сцената на Щатсопер. Анна Нетребко ще изпълни отново ролята на Леонора в “Трубадур“ на Верди, както и Адриана Лекувръор  в едноименната опера на Чилеа. В това заглавие като Маурицио ще й партнира Пьотр Бечала, за когото тази партия ще бъде дебютно изпълнение. Известният полски тенор ще се представи  през януари 2018 г.  и в ролята на Дон Хозе от “Кармен“. В тези спектакли  Маргарита Грицкова  ще се превъплати  като Кармен, Анита Хартиг - като Микаела, а Карлос Алварес - като Ескамилио. Блестящият тенор Йонас Кауфман  ще гастролира през април и май 2018 г.  в ролята на Андре Шение от едноименната опера на Джордано, Аня Хартерос ще му партнира в ролята на Мадалена.  Още едно звездно присъствие и отново тенор: Роберто Аланя ще се представи в Щатсопер с три централни  роли: Самсон в “Самсон и Далила“, Отело от едноименната опера на Верди и Калаф от  “Турандот“ на Пучини.

Традиционно българските имена заемат достойно място в афиша на Виенската опера: диригентът Павел  Балев е поканен  да дирижира отново два спектакъла на операта “Любовен елексир“ от Доницети. През май 2018 г.  Соня Йончева ще се изяви в ролята на Маргарита от “Фауст“ на Гуно. Красимира Стоянова ще блести на сцената в ролята на  Маршалката от “Кавалерът на розата“ и като Русалка от операта на Дворжак, а през ноември 2017 г. ще изнесе и самостоятелен рецитал.

През новия сезон  45 спектакъла на Щатсопер ще бъдат излъчени отново на живо по интернет. Предстои да бъде обновена индивидуалната система за субтитри  в театъра, с която всяко зрителско място е снабдено – досегашните устройства ще бъдат заменени с модерни таблети, а посетителите ще могат да проследяват  по желание субтитрите  на шест езика – немски, английски, френски, италиански, испански и руски. Разходите за това техническо обновление възлизат на два милиона евро и ще бъдат поети от самия театър. През следващите години поетапно е планирано саниране на централните  фоайета на сградата. То трябва да приключи през  2019 г., когато е 150-годишният  юбилей от построяването на Виенската опера на Ринга.

Чуйте кореспонденцията от Виена в звуковия файл.


Прочети цялата публикация