БНР | 07.09.2017 10:39:26 | 631

„Кармен“ беше кулминацията на 72-ия Летен музикален фестивал в Брегенц


От 19-и юли до 20-и август в Брегенц се проведе 72-ият Летен музикален фестивал. Акцент и кулминация в програмата тази година беше оперната постановка "Кармен“ от Жорж Бизе, представена на ефектната открита  сцена, изградена директно върху  езерото Бодензее.

Летният музикален фестивал в Брегенц води своето начало от далечната 1946 г.  и е вторият по значимост фестивал  след Залцбург, който има своята забележителна традиция в Австрия. От 1946 г. досега  Виенските симфоници са постоянен партньор и официален оркестър на фестивала. Брегенц е столица на федералната провинция Форалберг и е разположен на брега на красивото живописно езеро Бодензее. Всяка година в продължение на един месец  хиляди туристи от цял свят посещават оперните спектакли тук. Според статистиката 61% от зрителите идват от Германия, 25% са жители на Австрия, 10% са  гости от Швейцария, а 4%  - туристи от други страни. Откритата сцена върху езерото Бодензее дава уникални възможности за оригинален декор, както и високо качество на акустика и техническо озвучаване. Бюджетът на фестивала е 20 000 000 евро, от които 5 700 000 са субсидия, а 1 300 000 - средства, дарени от спонсори. Капацитетът от зрителски места на откритата сцена  е 7 000 души на вечер, а цените на билетите варират от 30 до 345 евро. В историята на фестивала е записан и фактът, че през 2008 г. филм от поредицата  "Джеймс Бонд"  с участието на Даниел Крейг  е  сниман в продължение на 10 дни сред впечатляващите декори на операта “Тоска“ от Пучини, която  тогава се представя  на изградената в езерото “плуваща“ сцена.

Тази година изборът на оперно заглавие във фестивалната програма беше шедьовърът  на Бизе "Кармен“. Творбата  на френския композитор  се играе  за трети  път на открита сцена на фестивала в  Брегенц, след представянето й тук през 1974  и 1991  г. Пищната остановка беше дело на родения в  Дания режисъор Каспер Холтен, който в момента е директор на Кралската опера в Лондон  "Ковънт Гардън", а фантастичната сценография е на британката Ес  Девлин – мултижанров сценичен дизайнер, която изготвя зрелищни  визуални концепции и кулиси за концертите на поп звезди като Лейди  Гага, Адел, U2, Pet Shop Boys и др. В двата края на монументалната сцена в езерото бяха разположени две дамски  ръце, хвърлящи карти за игра във въздуха. Разпилените, сякаш застинали в пространството 59 карти са всъщност изключително сложна за изграждане техническа концепция – висока 24 метра, струваща 7 000 000 евро и даваща възможност за непрестанна  сценична трансформация. Зад картите са инсталирани тонколони за озвучаване, а върху самите плоскости се появяват прожекции като  визуални, мултимедийни ефекти в зависимост от сюжетното развитие на действието в операта. В своята режисьорска концепция и в избора на костюми Каспер Холтен прави препратка към  20-те и 30-те години на XX век и периода на Испанската гражданска война. Да, Кармен държи на своята свобода, но дали  свободата не е и проклятие, пита Каспер Холтен и продължава: Кармен  е  фигура, носеща усещането за трагизъм. Тя се страхува да допусне някого твърде близко до себе си,  но този страх от обвързване е типичен и особено актуален и за съвременния човек.

Всички 28 спектакъла на “Кармен“ на  летния фестивал  в  Брегенц бяха 100%  разпродадени  и гледани от общо 199 000 души.  Постановката на операта бе приета с възторг както  от публика, така и от критика. Режисьорска концепция,  сценография, музикална  интерпретация – всичко в този спектакъл е  в перфектна симбиоза, монументално като замисъл, възхитително като въздействие , със силни , запомнящи се кулминации, отбеляза музикалното списание Der neue Merker. Спектакълът на “Кармен“ беше излъчен и в ефира на Австрийската национална телевизия ORF 2, където беше проследен от 1 900 000 зрители. Диригент на продукцията беше известният  Паоло Кариняни от Милано, който през последните години многократно застава на пулта на Метрополитън опера в Ню Йорк. Ефектна вокално и артистично, с чувствен глас беше французойката Гаел Арки в ролята на Кармен. Партията на Дон Хозе беше поверена на  тенора Даниел Йохансeн, познат и на българската публика от гостуването си в София  като изпълнител в ораторията “Годишните времена“ на Йозеф Хайдн. Ескамилио беше американския баритон Скот  Хендрикс , а ролята на Микаела  изпълни руското сопрано  Елена  Цаллагова.

Монументалната постановка на “Кармен“ ще бъде представена на открита сцена върху езерото Бодензее  и през 2018 г. в програмата на 73-ия Летен фестивал в  Брегенц.


Прочети цялата публикация