БНР | 11.09.2017 20:17:36 | 238

Ариел Коен: Хайтехът е „хляба”, но „вкусът” на живота е в духовността


Ариел Коен е генерален директор на Ришон-леционската филхармония, която е и постоянният оркестър на Израелската опера в Тел Авив. Той е с български произход. Баща му е от Кюстендил, а майка му от София.

Преди половин година реших да тръгна по нов път и в момента чакам да ми изберат заместник. Този оркестър ми е много скъп и им казах, че ще чакам търпеливо, за да може спокойно и както се полага да му предем ръководството. Искам този състав да продължи да процъфтява и в момента съставям програмата и правя заявки за гастроли за 2-3 години напред, както е прието за такива оркестри.

Когато станах директор, оркестърът беше с огромен финансов дефицит. Успяхме да го намалим постепенно. Чак сега сме печеливши, което ни позволява да си изплащаме дълговете от предните години. Това помогна за оздравяване на творческия климат в самия оркестър, тъй като материалната стабилност позволи да се подпишат добри групови трудови договори за следващите 3 години. Това е една от причините да се чувствам чист пред съвестта си, че напускам. Оркестърът е на успешен път. Разнообразихме програмата на концертите. Сега сме доста по-смели. Например много малко симфонични оркестри могат да си позволят да изпълнят такова монументално произведение като 8-та симфония на Малер. Изисква се огромен хор и оркестър и 8 певци. Забележително е участието ни във всички оперни постановки на Масада, но и в сградата на Телавивската опера.

Направихме всичко възможно да проникнем в нови музикални пространства и да доведем публика, която досега не е посещавала концертите на оркестъра. Например на малко места в света могат да си позволят да направят цял абонаментен цикъл с андалуска музика. Обикновено в Израел такава музика се изпълнява от струнни оркестри с автентични инструменти, а сега ние я свирим с пълен оркестър, като направихме нова оркестровка на съществуващи произведения. Видях на тези концерти лица, каквито не бях виждал да идват при нас. Не считам, че това е популистка стъпка. Не е просто касов абонаментен цикъл. Слушателите се радваха, че могат да чуят в родния си Ришон лецион музика, която обичат. Наличието на такава серия ни позволи да имаме и други цикли с много сериозна музика.

За мен е още по-важно,че успях да включа в репертоара Панчо Владигеров. Когато бях в България специално купих ноти на най-известните му произведения. Имаме двама музиканти в оркестъра, завършили Софийската консерватория. Има голяма възможност за сътрудничество със Софийската филхармония, а най-вече с оркестъра на Софийската опера. Очакваме предложения. Имахме гастрол на диригента Емил Табаков.

Аз започнах кариерата си като музикант. Бяхме много успешно клавирно дуо. Завършил съм консерватория , а след това следвах няколко университета. Докторатът ми е по компютри. Бях директор на голямо Хайтех предприятие и университетски преподавател по компютри. Когато пристигнах във филхармонията, беше нещо като затваряне на кръга. През всичките години, когато работех в компютърните централи, запазих връзката си с музиката и идвайки в известния оркестър, използвах натрупания управленски и икономически опит. За мен бъдещето на човечеството е връзка между технология и духовност за баланс между работа и свободно време. Хайтехът е „хляба”. Но „вкусът” на живота е в духовността. Не говоря само за музиката , а за всички изкуства и философията, сподели Ариел Коен в интервю за предаването за музикално-сценични изкуства и културен туризъм „Каста дива”.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.


Прочети цялата публикация