БНР | 09.10.2017 13:26:01 | 507

Ал. Сивилов: Изчезването на социалната проблематика в левицата е голямата драма



Водещата идея за Че Гевара е социалната справедливост, социалното равенство. За съжаление, в днешно време отново виждаме, че тези проблеми излизат на преден план. Смятахме, че през 91 година - с рухването на Източния блок – нещата вървят вече към уеднаквяване, към решаване на всички обществени проблеми. Говореше се за края на историята и така нататък. Оказа се, че краят на историята е далече и че за съжаление краят на противопоставянето между бедни и богати се е отложил кой знае за кога. Но може да дойде и много скоро. И тогава нещата ще бъдат страшни. Защото най-вероятно това ще бъде някакъв сблъсък, някакъв катаклизъм, на който засега грижливо се мъчим да обърнем гръб, каза в интервю за „Хоризонт“ историкът от Софийския университет „Свети Климент Охридски“ доц. Александър Сивилов.

Ученият от Центъра за латиноамерикански изследвания към Историческия факултет на университета гостува в ефира на БНР във връзка с организираната този следобед кръгла маса на тема „Бъдещето на революцията“ по повод 50-годишнатат от убийството в Боливия на Че Гевара.

Сивилов припомни думите на революционера: Аз не съм противник на американците, аз съм противник на техните политици, както и че той има сблъсък и със съветските представители, които започват да оказват все по-голямо влияние върху Куба. През 1961 г. Че Гевара е президент на Националната банка на Куба, след това отговаря за индустрията, за селското стопанство и се стреми да насочи Куба към създаване на сравнително самостоятелна икономика, която да може да съществува, без дотации, продължава разказа си Сивилов и допълва, че Източният блок се противопоставя на тези намерения на Че Гевара, заради което революционерът напуска политиката.

Според Сивилов Кубинската революция, при която дузина бунтовници стоят в основата на валянето на правителството, е доказателство, че е възможно с малко хора да се направи такъв тип политическа промяна. Историкът припомни, че Гевара е опитал да пренесе този модел и в други страни като Конго, където не успява заради твърде големите междуплеменни различия там, и Боливия, където опитите му също се провалят, тъй като залогът за тази държава е голям за Съединените щати, които изпращат специално обучени агенти на ЦРУ в подкрепа на антитерористичните сили на боливийската армия.

Сивилов смята, революцията, така както я вижда Че Гевара - нейното изпълнение, тактиката и стратегията, които той прилага – в днешно време са по-скоро неприложими. Въпреки това според анализатора това не означава, че в обществото не може да има бързи, революционни социални промени.

Сивилов дава пример със скоростта на рухване на множество държави в цяла Северна Африка:

Революции може да имаме. Въпросът е до какво ще доведат.

Според Сивилов в много общества „все повече се доближаваме до корените на някой крайнодесни движения“, до така наречената „консервативна революция“. Той даде пример със Съединените щати и засилващите се течения в Европа, свързани с крайната десница.

Те до голяма степен отговарят точно на желанието на повечето хора да имат някаква сигурност – независимо дали социална, или обществена сигурност, свързана с мигрантите, [сигурност}от какво ли не. Всичките тия проблеми изведнъж удрят нашето общество и реакцията такава: нека да се затворим, нека да търсим нашата чистота, нека да се върнем към корените си. За съжалениеqтези корени все повече и повече започват да ми приличат на Германия през 30-те години.

Сивилов попита риторично защо изведнъж се еизпразнило от смисъл либералното съдържание, къде са отишли приказките за демокрация, за равенство, за еднакви възможности:

Защо изведнъж да се обявиш за либерал звучи толкова негативно в очите на почти всички хора, независимо дали са леви или десни?

Анализът на историкът показва, че лявото губи заради негативите, които му се приписват, и заради това че през последните 30 години срещу лявата идеология се говори почти непрекъснато и тя се свързва изцяло с модела на държавния социализъм.

В либералните среди лявото е приемано, но то се свързва с идеите на Франкфуртската школа и новата левица, която до голяма степен оформи и лицето на либерализма през 80-те години, който не се е насочил към основните обществени проблеми, и така социалната черта на левицата се е изгубила и е била иззета от десните, смята Сивилов:

Изчезването на социалната проблематика в левицата е голямата драма. Всъщност, ако погледнете и точно идеите на Че Гевара, те винаги са тръгвали от там. Това, което го превръща в революционер, е всъщност обиколката му в Латинска Америка. Той дотогава няма практически никакви предпоставки да се превърне в такъв човек, защото е от средната класа, от богато семейство. Има възможност да учи. В момента, в който той се сблъсква с мизерията в Чили, в Перу, в Колумбия и вижда как живеят хората там, това го обръща. И за съжаление, тия хора, които тогава са живели по тоя начин, сега не живеят по-добре.

Според Сивилов в Европа и в България ситуацията също не е „цветуща“ и всички в страната се стремят към столицата, но: в провинцията за какво става дума никой не мисли. Северозападна България е разрушена напълно. Да не говорим, че не е само тя и при това положение ние какво виждаме като послание – например от нашата левица? Аз в момента за съжаление не виждам някаква алтернатива. Те просто се включиха в мейнстрийма./…/ В момента вече, за огромно съжаление, политическите партии, политическите сили не отразяват нуждите на обществото. Т.е. политическият елит напълно се е отдръпнал от хората и това постепенно започва да изпразва демокрацията от съдържание, заключи Сивилов и прогнозира, че самото общество ще се мъчи да премахне демокрацията и ще върви към авторитарни модели.

Пълният запис на интервюто на Петър Волгин с историка Александър Сивилов можете да чуете от звуковия файл.


Прочети цялата публикация