БНР | 13.12.2017 11:01:02 | 319

Миланската Скала откри новия си сезон с „Андре Шение“


Както по традиция, празникът на Милано и тази година преобрази италианския град със светлини, великолепна 30-метрова елха на площад Дуомо и коледна атмосфера. Дните преди 7-и декември бяха наситени с характерното за този период приповдигнато настроение, а прожекторите от цял свят се насочиха към Миланската Скала, в очакване на официалното откриване на новия сезон 2017/2018 г.

След 32 години отсъствие от сцената на Ла Скала, операта „Андре Шение“ на Умберто Джордано бе изборът за премиера и първо заглавие в афиша на Миланския театър. Прекалено дълго отсъствие от сцената за опера от репертоара на Ла Скала, коментира музикалният директор на театъра и диригент на операта Риккардо Шаи. Дирижирал в продукцията на Андре Шение“ през сезон 1982/1983 г., със състав от оперни звезди като Хосе Карерас, Анна Томова-Синтова и Пиеро Каппучили, италианският маестро тази година празнува и 40 г. дейност в Миланската скала! Негова е диригентската палка от откриването на сезон 2006/2007а г. с „Аида“, сезон 2015/2016а г. с „Жана д’Арк“ и миналогодишната премиера на „Мадам Бътерфлай“ от 7-и декември.

Вечерта бе изцяло посветена на маестро Виктор де Сабата, дирижирал операта през 1949 г. Час преди вдигането на завесата, главното фоайе на Миланската Скала започна да се изпълва с гости – представители на институциите, сред които бяха Европейският комисар по култура, президентът на област Ломбардия, кметът на Милано, актьори, музиканти, дизайнери, обичаните Карла Фрачи и Роберто Боле. Малко преди началото на спектакъла маестро Шаи напомни пред представители на медиите, че аплодисментите до началото на единствения антракт са забранени. Не ме разбирайте погрешно – отбеляза маестрото – идеята не е моя, изисква го партитурата и желанието на композитора. Великолепно бе дирижирането на италианския маестро, който откри вечерта с химна на Италия! Шайи ни покори със своята артистичност и прецизност. Перфектно бе и изпълнението на оркестъра на Ла Скала, независимо от факта, че повечето музиканти изпълняваха за първи път партитурата на тази четвърта опера на 29-годишния в годината на композирането Умберто Джордано.

Изключително висок бе интересът към режисурата на Марио Мартоне. След дебют през 2011 г. с „Палячи“ и „Селска чест“ с диригент Даниел Хардинг, режисьорският избор на Мартоне получи заслужените аплодисменти на присъстващите. Да се работи тук е истинска привилегия, коментира Мартоне в отговор на поздравленията, които получи лично от кмета на Милано по време на антракта. Великолепна бе и сценографията на добре познатата на любителите на оперна музика Маргерита Пали. Пореден брилянтен избор на костюми на Урсула Патзак, която ни пренесе в епохата на Робеспиер.

Силно сценично присъствие отличи дебюта на световноизвестния тенор от Азербайджан Юсиф  Ейвазов, който бе Андре Шение. Изключително съм развълнуван, тъй като на тази сцена са пели бележити имена, споделя тенорът. Може би Факултетът по инженерство в Баку е загубил един бъдещ професионалист, но музикалният свят несъмнено печели един талантлив изпълнител! След великолепно изпълнение в Балшой театър с Каварадоси в „Тоска“ през 2010 г., тенорът е избран от Рикардо Мути за операта „Манон“ на Римска сцена, а срещата му c Анна Нетребко е съдбовна. Каква невероятна емоция – любовта, разказана в операта, е и любовта в моя живот! Трудно бе за присъстващите да овладеят напиращите аплодисменти, когато на сцената се изкачи съпругата на Ейвазов и световна оперна звезда – Анна Нетребко. Поредна великолепна изява на обичания сопран, която видяхме за първи път в ролята на Мадлен де Куани. Това е трето участие на Нетребко в откриване на музикалния сезон на Ла  Скала, след Донна Анна в „Дон Жуан“ от 2011 г. и „Жана д’Арк“ от 2015 г. Брилянтно бе изпълнението й, определено от италианските медии с една дума – магия!

След триумф в Мюнхен и Париж с ролята на Шарл Жерар, Лука Салси ни покори с перфектна изява и чисто изпълнение. Мечтата на всеки оперен певец е да участва поне един път  в откриване сезона на Ла Скала, сподели пред журналисти италианският баритон. Една от звездите на вечерта бе несъмнено българският талант, покорил световната музикална сцена – Мариана Пенчева. Възхитителна бе изявата й в ролята на Графиня де Куани! Изтънченост в движенията, сила на гласа и сценично обаяние бяха водещи в изпълнението на българското мецосопрано, а в мен събудиха истинска национална гордост! След една неповторима Сузуки в премиерата на „Мадам Бътерфлай“ на 7-и декември 2016 г., на Миланска сцена се завърна Аннализа Стропа, в ролята на Берси. Постоянното й присъствие в спектакли на Ла Скала бяха причината отделни неточности  в изпълнението й да останат незабелязани. Аплодисментите бяха и за Юдит Кутаси, в ролята на Мадлон и Габриеле Сагона, който бе Роше. Костантино Финучи ни очарова със своя Пиер Флевил. Заслужени бяха овациите за Франческо Верна, в ролята на Матие и добре познатия на Миланската публика Карло Бози, който бе Невероятният.

11-минутните аплодисменти, викове Браво!и цветята, политащи към сцената, бяха доказателство за изключителния успех на премиерата! А за елита в залата празникът продължи с Гала вечеря – дело на Филипо ла Матиа. Маса, наподобяваща сцената на Ла Скала и прибори, следващи сценографията, очакваха 550-те избрани гости.  Подготвих различни рецепти за менюто на вечерята,запознавайки се със сюжета на операта и пренасяйки мисълта към историческия момент, в който се развива действието във Франция,споделя Филипо ла Матиа.


Прочети цялата публикация