БНР | 14.03.2018 16:03:00 | 250

Премиера на „Аида“ в Шведската кралска опера


Обикновено цялата война между Египет и Етиопия се състои между първо и второ действие на операта „Аида“ от Верди, макар и да остава невидима за зрителя. Първо действие завършва с изпращането на египетската армия под възгласите Война! Смърт на чужденците!, а във второ действие победителите се завръщат и са посрещнати с триумфалния марш. Но в новата постановка на Шведската кралска опера войната е представена далеч по-осезаемо! По време на триумфалната сцена Радамес е завладян от мислите за бомбардировки, екзекуции, кръвопролития. Триумфалният марш придобива горчив ироничен привкус.

„Аида” е драма на любовния триъгълник в сянката на голямата политика, чиято кулминация е конфликтът между дълга и любовта /Дъщерята на фараона Амнерис е влюбена във воина Радамес, който на свой ред е влюбен в робинята Аида, която пък се разкъсва между любовта си към него и към родината/. Канадският режисьор Майкъл Кавана, който постави на сцената на Стокхолмската опера „Никсън в Китай“ – друга политическа драма с грандиозни масови сцени, е направил една доста по-пуста „Аида“. Сценографията на Магдалена Оберг е уголемена и празна. Благодарение на прекрасното художествено осветление на Линус Фелбом боядисаните в златно основи създават усещането за старинна тронна зала. Екрани и завеси се издигат и спускат, за да откроят различни части от декора. Усърдно се използват подемните съоръжения при появата и извеждането на действащите лица. И всичко това създава по-скоро усещане за концептуалност, отколкото естетическо възприятие.

Хорът пее прекрасно, но се движи сковано в костюмите на войници с ботуши и автомати и свещеници в дълги наметала. Танцовите сцени от оригинала са заменени с робини в семпли сини костюми, които се замерват със сапунена пяна. Звучи ли скучно? Не! Въпреки недостатъците изпълнението доставя истинско удоволствие! Оркестърът изобразява мрачното вихрено течение на Нил толкова ярко, сякаш току що е пристигнал от Италия. Диригентът Пиер Джорджо Моранди задава темпата на танците така завладяващо, че е трудно да сдържиш краката си да не затактуват. Тромпетите в триумфалната сцена, които са едни от най-впечатляващите в музикалната литература, тук са в пълния си блясък. В сложната главна роля Кристина Нилсон, която току-що е завършила висшето си музикално образование, направи своя дебют. Изпълни ролята на Аида уверено, преодолявайки с лекота трудностите, с шлифован глас, чудесни пианисими, красиво фразиране и артистичност, която има какво да каже. Това беше много успешен дебют, един истински пробив!

Бо Льовендал - Svenska Dagbladet

Новата постановка на "Аида" на Верди на Шведската кралска опера можете да гледате на 17-и март на европейската интернет платформа "Operavision" тук.




Прочети цялата публикация