БНР | 02.04.2018 06:15:26 | 85

Матеус Пасион, Възкресение


В Страстната седмица, в пространството между барок и рок звучи музика, посветена на Възкресение. Предлагаме на вашето внимание съвременни поп/рок изпълнения и части от Матеус Пасион (Passio Domini nostri J.C. secundum Evangelistam Matthæum), създаден през 1727 година от Йохан Себастиан Бах (Johann Sebastian Bach, 1685 – 1750) и либретиста Пикандер (Christian Friedrich Henrici, 1700 – 1764) – творба, написана според Евангелието по Матей, посветена на последните дни на Исус Христос.
Имате възможност да чуете части от прочутия звукозапис на Матеус Пасион, направен през 1970 година, организиран и реализиран от Николаус Харнонкурт (Nikolaus Harnoncourt, 1929-2016), (Bach: Matthäus-Passion, Telefunken, Teldec, 6.35047, 1970). Това е прочитът, с който големият диригент и музикант е опитал поне малко да се доближи до някогашната оригинална, истинска бахова интерпретация от 1731 година. За целта Харнонкурт се е съобразил с нормите на времето, алтовите партии се изпълняват от мъже, а сопрановите солови арии и хорови партии са поверени на деца от момчешки хор от Виена (Wiener Sängerknaben) и Регенсбург (Regensburg Cathedral Boys Choir). Чуваме мъжкия хор King's College Choir Cambridge, както и гласовете на Курт Екуилуц – тенор (Kurt Equiluz); Карл Ридербуш – бас (Karl Ridderbusch); Пол Есуд – алт (Paul Esswood); Том Сътклайф – алт (Tom Sutcliffe); Джеймс Бауман – алт (James Bowman); Найджъл Роджърс – тенор (Nigel Rogers); Макс ван Егмонд – бас (Max van Egmond)...
Инструментите, използвани за съкровеното дело са пълни копия на някои от бароковите цигулки, виоли, виола да гамба, флейти, фаготи и обои, съществували в епохата на Й. С. Бах. Музикантите, които свирят на тях са от ансамбъла за старинна музика Concentus Musicus Wien (създаден от Харнонкурт през 1953 година). Звукозаписът е направен в помещение във виенска сграда, запазена от XVIII век. Интересен детайл е, че избраното (почувствано?!) темпо Николаус Харнонкурт внимателно определя въз основа на реверберацията в църквата Томас Кирхе (Свети Тома) в Лайпциг.
Известно е, че за представянето на Матеус Пасион в същия храм през 1731 година Й. С. Бах е използвал два оркестъра и два хора, разположени един срещу друг. Вероятно, за да прозвучи творбата му напълно коректно, композиторът се е съобразил със закъсненията на звука и естествената реверберация в храма и така е избрал подходящото темпо за това изпълнение. Близо 240 години по-късно Харнонкурт прави прочит на Матеус Пасион с надеждата, че макар и с още малко доближава и всички нас до неповторимия копнеж, изкуството на Йохан Себастиан Бах.

Прочети цялата публикация