БНР | 27.07.2018 12:36:43 | 468

Забравеният „Язон“ на Франческо Кавали


В съботната вечер предлагаме операта „Язон“ от Франческо Кавали, записана в залата на „Операта на нациите“ в Женева на 3 февруари 2017 година.
Франческо Кавали пише операта Язон през януари 1649 г., когато е на върха на успеха и славата.
Произведението е представено за пръв път на Венецианския карнавал като мозайка от контрастни епизоди. Операта се фокусира главно върху любовта на Язон и Медея. Мелодиите на Кавали са забележително вълнуващи. Ламентите са несравними и са своебразни кулминации в произведението. Музиката подчинява драмата и „Язон“ е сякаш равновесието между песента и речта. Елементи на комедията и трагедията се застъпват и примесват.
„Язон“ е най-популярната и най-често поставяна опера през XVII век. Кавали превръща гръцкия мит за Язон, Медея и Златното руно в пиеса за свободния и завладян от омаята на удоволствията град Венеция. Операта е изпълнена с комични и трагични сцени, сцени на полудяване, сцени на заспиване, героични сцени и битки, засяга проблематиката свързана с политическата и религиозна власт.
Либретистът Джачинто Андреа Чиконини интерпретира свободно мита, фокусирайки се освен върху романтичните преживявания на Язон и Медея и върху страданието на Егей и Хипсипила (в либретото – Егео и Изифиле). Мелодраматичното пресичане на любовните линии се провежда между тези четири основни персонажа. Историята е пълна с обрати и второстепенни драматургични линии, свръзани с останалите герои, което прави сюжета доста сложен и заплетен.  
В днешно време заглавието се изпълнява рядко. Женева представя нова продукция на отдавна забравения шедьовър във версия, специално подготвена от диригента Леонардо Гарсия Аларкон.
Постановката е дело на италианската режисьорка Серена Синигалия, която през сезона 2014/2015 г. постави изключително успешната „Тоска“ във Венецианския оперен театър „Ла Фениче“.
Тя ситуира действието в небе изпълнено с облаци, а оркестрината е повдигната максимално близо до нивото на сцената. Капела Медитеранеа свири под палката на Леонардо Гарсия Аларкон. Аржентинец, роден в Швейцария, диригентът се утвърждава като един от големите специалисти в бароковата музика. Маестрото се радва на изключително успешна кариера. Неговите ангажименти в Женева започват с Ариоданте, а веднага след това е поканен да дирижира и Алчина през февруари 2016 година. След като учи при един от най-добрите диригенти на барокова музика, неговият сънародник Габриел Гаридо, през 2005 г. Леонардо Гарсия Аларкон основава свой собствен ансамбъл – Капела Медитеранеа. Заедно с този състав той откри сезона 2016/2017 г. в парижката Опера Гарние с „Елагабал“, също от Франческо Кавали.

В ролите ще слушате:
Алинда, прислужница на Изифиле – Мариана Флорес
Аморе, Любовта (Купидон, пазител на Изифиле) – Мери Феминиър
Бесо, Капитан на войниците на Язон – Гюнеш Гюрле
Делфа, прислужница на Медея – Доминик Вис   
Демо, джудже от двора на Егео – Мигран Агаджанян
Егео (Егей), цар на Атина – Раул Хименес   
Херкулес, аргонавт – Александър Милев
Язон, предводител на аргонавтите – Валер Сабадус
Юпитер, бог – Уилард Уайт
Изифиле (Хипсипила), царица на Лемнос – Кристина Мкитарян
Медея – царица на Колхида – Кристина Хамарстрьом
Орест, довереник на Изифиле – Уилард Уайт
Соле (Слънцето, Аполон), пазител на Медея – Серена Перну

Прочети цялата публикация