БНР | 02.10.2018 11:11:43 | 251

Огнен, буен, бароков, модерен – това е Жан-Кристоф Спинози


„Той предизвиква бури, не се страхува от приливите и отливите, за да засити първата си страст: да разруши традициите в класическата музика, да разкрие цялата й модерност и да я направи достъпна за всички“.

През 1991 г. в Брест, Франция Жан-Кристоф Спинози създава ансамбъл „Матеус“ на основата на съществуващия квартет със същото име. Първоначално музикантите се концентрират върху бароковата музика. Днес това е един от световноизвестните ансамбли, който не се ограничава само с барока, но изпълнява и музиката от всички следващи периоди. От 2007 г. съставът е резидентен оркестър към театър „Шатле“, Париж. Огромен успех има серията от записи на творби на Антонио Вивалди сред които и четири опери осъществени през 2005 г.  Записите, които Спинози осъществява със своя ансамбъл са обичани и предпочитани от много меломани, получават и много награди сред които специалните отличия на списанията „Диапазон“, „Класика“, „Би Би Си мюзик“ и др. Много пъти те са избирани за запис на годината в различни категории.

Дългогодишно е и партньорството му с една от най-обичаните оперни певици Чечилия Бартоли, както и с контратенора Филип Жаруски.

По време на престоя си в Залцбург оперната певица Салина Александрова направи интервю с големия диригент. Когато го попита какво го накара точно в Брест да установи своя състав, той весело отговаря: „Жена ми. Тогава все още не ми беше съпруга, бяхме сгодени, но във Франция жените не се преместват, съществува традицията да го правят мъжете“.

От разговора ще научим интересни факти за това как Спинози работи с певците, какво изисква от музикантите, как избира оперите, които да поставя, разбира ли се с режисьорите. Ще звучат разбира се и великолепните му записи.


Прочети цялата публикация