БНР | 05.12.2018 12:29:48 | 363

Полският град Лодз - пример за ревитализация на градската среда


Добър пример за ревитализация на градска среда е полският град Лодз, където има много стари сгради, част от тях дори изоставени, които са превърнати в красиви и много функционални благодарение на модерен проект. Градът се намира на 130 километра западно от Варшава и е третият по големина в Полша  с население от почти 700 000 души. Основан през 15 век, Лодз става индустриален център и в него съжителстват 3 култури: полска, еврейска и германска. Това е един от най-гъсто населените индустриални градове до 1914-та година, а от 1948-ма е фактически столица на Полша, защото Варшава е разрушена от нацистите. Лодз е сред най-пострадалите градове в тази държава по време на Втората световна война - градът губи над 400 хиляди жители, като 300 000 от тях са евреи. Така след войната голяма част от сградите, особено индустриалните, остават празни. След дълги дискусии в града какво да се прави с тях се ражда идеята за мащабна ревитализация. Тя обхваща дори жилищните кооперации, чиито фасади изглеждат зле, а апартаментите в тях - трудно обитаеми.

Малгожата Лефлер - част от екипа на Бюро по ревитализация в Лодз разказва за една от тези сгради, в които ремонтът е започнал преди година и половина

„Обновените апартаменти в тази сграда са 30, както и 5 общи помещения, които могат да се отдават под наем. Ревитализацията на цялата кооперация струваше 1 500 000. Преди година и половина, когато от Париж специално пристинга художникът, който направи проекта на фасадата, той завари пълна разруха. Много дълго той се разхожда в Лодз, за да се потопи в атмосферата на града и да получи вдъхновение. След като се прибра в Париж, ни изпрати мейл с картината, която в момента краси фасадата на жилищната сграда. Ние разпечатахме картината и започнахме да се чудим къде в нея е раждането на деня, каквато беше първоначалната идея. Той ни отговори: "Търсете 40 реки и Юлиан Тувим" - известен полски поет от еврейски произход. Ние обаче не успяхме да намерим на картината тези 40 реки, за които той ни пишеше. А знаем, че в Лодз, под земята, текат наистина 40 реки. Обаче Юлиан Тувим успяхме да разпознаем, както и самия автор на произведението - Войчех Шюдмак. В картината са вплетени и устните на съпругата му.

После обаче се появи проблемът как тази картина да се впише в пространството, което ремонтирахме. Първата идея беше това да е стенопис. Войчех не се съгласи, защото стенописите не са трайни. Той искаше повече от 100 години неговото произведение да се вижда от хората. След консултация с общината взехме решение да представим картината върху керамични плочи на обща площ от 400 квадратни метра. Това е първата в света подобна инсталация! Керамичните плочи са изработени от местен производител в Лодз, който е един от най-добрите в тази сфера".

Самото пренасяне на картината върху керамичните плочи отнема близо година. За организаторите е било важно и как жителите на конкретната сграда ще приемат цветната фасада. След среща с хората става ясно, че за тях цветовете, в които преобладават различни нюанси на червеното, са прекалено ярки. Затова и сега картината и фасадата на сградата се различават по този показател. Важен е обаче крайния резултат - жителите на кооперацията са доволни и помагат при довършителните работи. Интересен елемент от инсталацията е и една кръгла пейка във вътрешния двор, в средата на която също има произведение на изкуството, отпечатано върху други плочи. Когато дошло време за обзавеждане на вече ремонтираните жилища хората започнали да съобразяват дали избраните завеси ще си подхождат с цветовете с фасадата на сградата.

Лодз е известен и с „Мануфакту̀ра“ - търговски център, построен на мястото на стара текстилна фабрика, където модерните магазини съжителстват със съхранената атмосферата от XIX век. Старите тухлени сгради са реставрирани и са допълнени с нова сграда от стъкло и стомана. Тук има над 100 магазина за облекло, около 40 ресторанта и барове, 25 бутика за бижутерия и аксесоари, кино, театър, стена за катерене, казино, фитнес и, разбира се, музей, в който са запазени част от старите станове за производство на платове.  

В полския град още няколко стари фабрики са превърнати в арт зона, където има галерии, фотографски и грънчарски ателиета, театрални зали. 


Прочети цялата публикация