БНР | 06.06.2019 12:03:17 | 152

Вариации от Големинов и Регер и една безупречна виолистка


Един концерт от висока класа откриваме тази вечер в афиша на Софийската филхармония. Започваме с диригента - Павел Балев, безспорно едно от най-ярките имена на своето поколение. Вече 11-а година е главен диригент на филхармонията в Баден-Баден. Нека добавим, че ръководи международната лятна академия "Карл Флеш" (в сътрудничество с концертмайсторите на Берлинската филхармония), че два сезона подред е канен да дирижира спектакли на Виенската Щатсопера, че е постоянен гост на най-значимите оркестри в Германия, че гастролира из цяла Европа, че е работил с наистина големи имена на сцената - и инструменталисти (Ан-Софи Мутер, например), и певци (Анна Нетребко). А музикалното му сътрудничество с Красимира Стоянова им носи куп награди, сред които тази на немската музикална критика през 2012, 2014 и 2017.

Сега той е конструирал една изключително интересна програма, наречена Вариации, в която събита две творби, в които големи композитори отдават почит на свои предшественици, от които са се учили и от които се възхищават. Вечерта започва с мащабните Симфонични вариации по тема от Добри Христов на Марин Големинов и завършва с Вариации и фуга по тема от Моцарт на Макс Регер. "Съчетанието на тези творби на Големинов и Регер би трябвало да заинтригува софийската публика - каза Павел Балев в сутрешното Радиокафе на Радио София, - този паралел за мен е много интересен, а на репетициите оркестрантите го приеха с голямо въодушевление". Той е убеден, че оркестър от класата на Софийската филхармония трябва да се среща с трудни и не толкова популярни програми, като добавя, че в музиката "всичко е трудно, дори онова, което изглежда лесно, е трудно". Според Павел Балев големите български оркестри трябва да се обръщат към българските класици и да ги представят като визитна картичка на българската култура. В случая той самият се спира на емблематичните Симфонични вариации по тема от Добри Христов от Марин Големинов, които големият български композитор пише през 1942 година. Това е годината на неговия голям успех, годината на премиерата на танцовата драма "Нестинарка" на сцената на Народния театър, която го прави прочут. Тогава Големинов е на 34 години, вече е завършил Скола Канторум в Париж (при Венсан д'Енди и Пол льо Флем), специализирал е в Мюнхен при Йосиф Хаас и решава да се обърне към творба на Добри Христов. Взима една негова тема (от песента "Пирин планино") и създава мащабни, изключително богати като оркестрация, романтични и ефектни Симфонични вариации. Любопитен факт е, че премиерата им е зад граница - във Франкфурт на Майн под палката на Любомир Романски, а иначе хладната немска публика е така възторжена, че авторът, диригентът и изпълнителите трябва да излязат да се поклонят цели 14 пъти! Така ѝ тръгва (на аплодисменти) на тази творба, която живее много активен музикален живот и е била изпълнявана (и продължава да се свири) из цяла Европа..

Между двата вариационни цикъла в програмата блести виолистката Пейджун Шу. Павел Балев вече е работил с нея с някои от водещите европейски оркестри и я определя единствено като "безупречна". Ученичка е на Табеа Цимерман (която наскоро имахме привилегията да слушаме в София). Биографията й е изпълнена с награди -  първа награда и награда за публиката на Международния конкурс Макс Ростал в Берлин, първа награда, както и две специални награди на Международния конкурс за виола на Юрий Башмет в Москва, втора награда в Международния конкурс за виола "Лионел Тертис"... Тя ще изпълни концерта за виола на Алфред Шнитке. Както сподели Павел Балев - "тя направи едни прекрасни репетиции с нашите филхармоници и ще поднесе едно много силно изпълнение на този концерт". Между другото, Павел Балев и Пейджин Ху съвместно са представяли всички концерти за виола и оркестър, така че можем да очакваме музикална вечер от най-висока класа.

А следващият ангажимент, който очаква Павел Балев е  във Братислава. Става дума за един специален концерт, с който дългогодишния ръководител на Националната филхармония на Словакия (който е и чудесен пианист) слава край на своята кариера. И е избрал именно нашия, българския диригент Павел Балев да дирижира неговия оркестър. Забележително признание! 

Чуйте разговора на Лили Големинова с маестро Павел Балев.

Прочети цялата публикация