БНР | 29.10.2019 09:24:54 | 144

Светлина Стоянова е новата блестяща Розина на Виенската Щатсопер


На 19 октомври младата, талантлива и очарователна българска оперна певица Светлина Стоянова имаше своята поредна забележителна изява на сцената на Виенската Щатсопер. Тя се превъплъти в ролята на Розина от "Севилският бръснар" - една предпочитана от нея мецосопранова партия, с която вече е постигала успехи на летния фестивал в Брегенц през 2018 г. 

Творбата на Джоакино Росини е представена за първи път в Римската опера преди повече от два века - на 20 февруари 1816 г., и продължава да бъде едно от най-популярните заглавия в жанра. Творбата е музикален комедиен шедьовър, създаден от композитора за по-малко от месец, който и до днес присъства неизменно в афишите на оперните театри и е притегателен магнит за публиката. Само три години след създаването на операта  “Севилският бръснар“ , тя има  своята премиера във Виена на 20 септември  1819 г. в Theater an der Wien. Десетилетия по-късно, на 3 април 1876 г., творбата е представена и във вече новопостроената сграда на Ринга - днешната Виенска държавна опера. Оттогава на тази сцена са осъществени шест продукции на “Севилският бръснар“.

Актуалната постановка, която в момента се представя във Виена, е на известния германски режисъор от близкото минало Гюнтер Реннерт. Нейната премиера датира от 1966 г., а спектакълът на 19 октомври бе 431-ви поред в тази класическа, традиционно издържана сценична резлизация. Сред звездните - български имена, гастролирали в легендарната постановка в ролята на  Дон Базилио, са Никола Гюзелев и Николай Гяуров, който е изпълнил 33 пъти тази ефектна, характерна басова партия. В ролята на Розина на виенска сцена се изявяват всички световни мецосопранови гласове – Мерилин Хорн, Агнес Балтса, Джойс ДиДонато, Елина Гаранча, Софи Кох и др. Сред тях своето достойно място намират и две български певици – Петя Петрова с едно участие и Веселина Кацарова, която се превъплащава 24 пъти блестящо в своята коронна роля.

Сега, на сцената на Щатсопер, публиката се наслади на великолепна приемственост в лицето на Светлина Стоянова. Тя изгради впечатляващо вокалния образ на Розина с виртуозна лекота на гласа, красива фразировка  и брилянтни колоратури, съчетани с артистичен чар и силна изразителност на мимиката. Списанието “Der neue Merker“ отбеляза в своя критика: “Няма съмнение – в центъра на спектакъла бе младото мецосопрано Светлина Стоянова в ролята на Розина!". Финалните аплодисменти за българската певица след края на спектакъла бяха категоричен показател за нейния успех. В останалите роли й партнираха Рене Барбера като граф Алмавива, Самуел Хазелхорн като Фигаро и Сорин Колибан в образа на Дон Базилио. На диригентския пулт бе английският маестро Греъм Дженкинс, под чиято палка Светлина Стоянова е пяла в постановката на “Селска чест“ на сцената на Виенската Щатсопер през март 2019 г., а още през 2017 г. и на заключителния галаконцерт като победител на международния конкурс за оперни певци “Neue Stimmen“.

Специално за спектакъла на “Севилският бръснар“ във Виена от Шотландия пристигнаха фенове на младата българска певица, които следят нейното развитие още от студентските й години. Ценен гост на вечерта беше Клеър Шиърър – преподавателка по вокално майсторство на Светлина Стоянова от Кралската консерватория в Глазгоу. След представлението тя с радост и спонтанно сподели своите впечатления: “Повече от горда съм! Безкрайно развълнувана да видя резултата от  напредъка на Светлина за тези 7 години, през които тя е учила при мен, и да присъствам тази вечер във Виенската Щатсопер на нейния дебют тук в ролята на Розина. Това, което тя успя да постигне, е удивително! Не съм имала друга студентка, която така упорито и целенасочено да развива своите качества. Гласът й звучи невероятно красиво! Много съм щастлива за нея и се наслаждавам на изявата й тази вечер.

Чуйте в звуковия файл и емоционалните думи на Светлина Стоянова след нейния пореден, безспорен успех в нова роля на сцената на Щатсопер, казани специално за слушателите на предаването “Алегро Виваче“ по "Хоризонт".

  


Прочети цялата публикация