БНР | 07.06.2020 05:55:45 | 141

Сър Брин Терфел и Олга Перетятко дебютират в „Дон Паскуале“ на Доницети


В края на миналата година Кралската опера „Ковънт Гардън“ предложи на своята публика постановка на Дамяно Микиелето – копродукция с театрите в Палермо и Париж. В тези спектакли дебют в ролята на Дон Паскуале направи прочутият уелски баритон сър Брин Терфел. „Невероятно сложна роля“, казва той и я сравнява с Фалстаф на Верди. Терфел дебютира на сцената в Лондон през 1992 г. След премиерата Ричард Фейрман възкликва „Както винаги, Терфел е чудесно находчив, представя Дон Паскуале като втори братовчед на своя Фалстаф, не старец, а застаряващ мъж, чийто надежди за ново начало в щастлив брак с млада жена са ужасно нереалистични. Той е възхитително нахален, объркан, раздразнителен, разочарован...“.

На 2 ноември е осъществен записът, предоставен от международния музикален обмен на Еврорадио, който може да слушате в неделя, 7 юни, от 14 часа в предаването „Неделен следобед“.
Чуйте какво сподели Брин Терфел за колегите от Би Би Си в паузата на спектакъла.



Брин Терфел – получава рицарско звание през 2017 г. за „Служба на музиката“. Има още няколко отличия по време на кариерата си, всички от Британските награди за Класика. През 2000 г. и през 2005 г. е избран за артист на годината в категория мъже, През 2004 получава наградата албум на годината за записите наречени „Брин“. Наградата „Грами“ му е присъдена през 2013 г. за участието му в записа на „Пръстенът на нибелунга“ с Метрополитън опера, Ню Йорк. Жени се за ученическата си любов и имат три сина, но се разделят през 2013 г. През 2019 се жени за арфистката Хана Стоун, с която има дъщеря. Хана е била официална арфистка на принца на Уелс, а малко преди премиерата в Ковънт Гардън той се завърна от меден месец.

Партията на Норина изпълнява Олга Перетятко, която дебютира и в ролята, и на сцената в Лондон. Тя е родена в Санкт Петербург през 1980 г. След като завършва музикалното училище и консерваторията в родния си град заминава за Берлин, където завършва висшето музикално училище „Ханс Айслер“. През 2009 г. участва в „Славеят“ на Стравински и печели международна известност. Перетятко има червен колан по карате, практикува йога, обожава електронната музика. Била е омъжена е за диригента Микеле Мариоти, с когото се разделя преди две години.

През 2014 получава наградата „Франко Абиати“ на италианската музикална критика като най-добър певец. 2016 ѝ носи „Ехо класик“ за най-добър соло запис за албума „Росини“. През 2018 печели още веднъж „Ехо класик“ в категория най-добър соло запис за албума „Руска светлина“. 2019 получава наградата на името на Томазо Траета.

В звуковия файл може да усетите вълнението на певицата от дебюта в ролята на Норина.


Ролята на Ернесто изпълнява Йоан Хотя – румънски тенор, който през 2015 печели първи награди на „Опералия“ в категориите опера и сарсуела. Завършил е Букурещката консерватория. Дебютира като Неморино и веднага е приет в състава на Букурещката опера. В момента живее във Франкфурт.
Баритонът Маркус Верба е д-р Малатеста. Роден е през 1973 г. Завършва консерваторията в Клагенфурт и Виенския университет за музика и сценични изкуства, където работи с Роберт Хол и Валтер Бери. През 1997 изпълнява ролята на Гулиелмо от „Така правят всички жени“ на Моцарт в постановката на Джорджо Стрелер при откриването на „Nuovo Piccolo Teatro“, след което започва голямата му кариера.

„Дон Паскуале“ е опера в три действия от Гаетано Доницети. Либретото е на Джовани Руфини в сътрудничество със самия Доницети. Използвано е и предишно либрето на Анджело Анели за операта на Стофано Павези „Сер Маркантонио“ написано през 1810 г. Във времето, когато започва да работи по тази творба Доницети вече е създал най-великите си опери – „Любовен еликсир“, Лучия ди Ламермур“, кралската поредица, След тази опера той ще напише още само три – „Мария ди Роан“, „Дом Себастиян“ и „Катерина Корнаро“. Премиерата е на 3 януари 1843 г. в италианския театър в Париж и преминава с огромен успех.


През есента на 1842 г. Италианският театър в Париж има нов директор – Жюл Жанен, който поръчва на Гаетано нова опера. Той предлага да бъде за прочутите по това време певци Джулия Гризи, Антонио Тамбурини и Луиджи Лабланш. Според свидетелства от онова време „атмосферата по време на репетициите била хладна“, „Липсвал интерес както от страна на ръководството, така и от страна на оркестъра“, дори „работата на композитора била критикувана“. В деня на генералната репетиция Доницети добавил новата ария за трето действие - прочутата серенада на Ернесто – „Come gentil“, която написал специално за тенора Джовани Марио. Спокоен бил само Доницети, който категорично заявил, че операта ще има успех. Така и станало, а до ден днешен „Дон Паскуале“ е най-обичаната и изпълнявана комична опера заедно със „Севилският бръснар“ на Росини и „Любовен еликсир“ на Доницети.

Според легендите, с които често са обвити премиерите на повечето опери е и тази, че операта е написана за 11 дни, но това вероятно се отнася само за вокалните партии, а оркестрацията е отнела повече време.
Още на 17 април същата 1843 година операта е представена в Миланската Скала, на 14 май се играе във Виена, а на 29 юни в Лондон, на 11 август в Брюксел – на френски. В България е поставена за пръв път в Софийската народна опера през 1932 г. в постановка на Асен Найденов-диригент и режисьора Христо Попов. В момента е в репертоара на Софийската опера, а новата продукция е от януари 2019 г.

Действащи лица и изпълнители:
• Дон Паскуале – сър Брин Терфел, бас
• Ернесто – Йоан Хотя, тенор
• Д-р Малатеста – Маркус Верба, баритон
• Норина – Олга Перетятко, сопрано
• Хорът и оркестърът на Кралската опера дирижира Евелино Пидо

Съдържание на операта „Дон Паскуале“ от Гаетано Доницети

Прочети цялата публикация