БНР | 12.11.2020 19:55:19 | 144

Виенските музикални институции затворени за втори път


От 3 ноември, в продължение на четири седмици, Австрия се намира във втори локдаун поради сложната епидемична обстановка, породена от COVID-19. Въведено е строго ограничение за излизане извън домовете между 20 часа и 6 сутринта, както и за събиране на повече хора в едно помещение. Отново един от най-засегнатите е културният сектор. Сред рестрикциите е абсолютната забрана за провеждане на всички видове артистични събития с публика. Киносалони, концертни зали, драматични и оперни театри остават затворени до 30 ноември.

Последната вечер преди втория локдаун в понеделник, 2 ноември, когато всички концертни и оперни зали все още представяха музикални събития, съвпадна по трагично съвпадение на обстоятелствата с безпрецедентния терористичен акт, който беше извършен вечерта в центъра на Виена. Публиката, присъстваща в концертните комплекси и театри, трябваше да остане затворена с часове преди да бъде евакуирана след полунощ от специални полицейски конвои, които да гарантират нейната сигурност и защита.

И отново, въпреки ужасяващия шок от терористичната атака, именно хората на изкуството бяха тези, които допринесоха за спокойствие в обстановката. В Концертхаус същата вечер изява имаше известният перкусионист Мартин Грубингер. След като научава за атаката, той продължава концерта с повече изпълнения от предвидените, а след втория бис сам информира публиката за драматичното събитие в австрийската столица. Същата вечер Виенската Щатсопер представи едноактните заглавия “Селска чест“ от Маскани и “Палячо“ от Леонкавало. След финалната фраза “La commedia è finita!“ и бурните аплаузи за тенора Роберто Аланя, публиката в театъра е осведомена за терористичната атака, а четирима музиканти от оркестъра на операта спонтанно решават да изпълнят “Kaiserquartett“ от Йозеф Хайдн, като по този начин запазват духа на спокойствие в залата. При това четиримата споделят, че никога досега не са свирили заедно като квартет.

В цялост вторият локдаун и рестрикциите за драматичните и оперни театри да не представят свои спектакли пред публика до 30 ноември се приема твърде болезнено от ръководствата на тези институции. Директорът на Виенската опера Богдан Рошчич отправи емоционално обръщение към меломаните, посочвайки този театър за еталон през последните два месеца. Факт е, че от началото на септември до 3 ноември Щатсопер представи на своята публика три забележителни, успешни премиери: “Мадам Бътерфлай“ от Пучини в легендарната постановка на английския режисъор Антъни Мингела, “Отвличане от сарая“ на Моцарт и “Евгений Онегин“ от Чайковски. Паралелно се играха и спектакли от репертоарния афиш, като според статистиката броят на зрителите в операта за 2 месеца достигна 50 000 души. Това беше оптималната възможност при наложените ограничения в Австрия, които преди втория локдаун допускаха максимум 1000 посетители на спектакъл в затворено пространство. За Щатсопер тази разпоредба означаваше 50% заетост от капацитета на залата и съответно наполовина финансови постъпления от продажба на билети за септември и октомври. Ако преди кризата с COVID-19 Виенската държавна опера достигаше месечна печалба от 3,5 милиона евро от закупени билети, то сега тя бе 1 750 000 евро. Щатсопер отказа официално и провеждането на емблематичния Оперен бал през февруари 2021 г. – събитие, което след калкулация на приходи и разходи отчиташе над 1 милион евро чиста печалба за театъра, която при сегашните обстоятелства също се губи.

От началото на сезон 2020/2021 Щатсопер спазва стриктно всички противоепидемични мерки, благодарение на което през месец септември бяха играни и серия спектакли на френската версия на операта “Дон Карлос“ от  Джузепе Верди, в която само хористите на сцената са внушителната цифра от 120 души. Активният график на театъра беше възможен  единствено при периодично изследване за COVID-19 на целия артистичен, административен и технически състав. Всеки месец Щатсопер прави приблизително 3700 PCR-теста, което разбира се гарантира сигурността и здравето на артистите и административния персонал, но означава и 350 000 евро допълнителни разходи месечно, както обявиха от секретариата на операта.

На фона на втория локдаун в Австрия и драстичния спад на приходи за концертните комплекси, драматичните и оперни театри, държавният секретар с ресор “Култура“ в австрийското правителство Андреа Майер многократно декларира готовност за финансова подкрепа. Особено необходима е тя за артистите на свободна практика, които продължават да получават месечна компенсация от 1000 евро и еднократен бонус от 1300 евро.  Към актуална дата държавният бюджет на Австрия за култура е 466 милиона евро. Андреа Майер съумя да извоюва в условията на криза увеличение от 30 милиона евро и от 2021 г. сектор “Култура“ ще разполага със средства в размер на 496 милиона евро.

В момента, независимо от действащия локдаун, репетиционния процес в театрите е разрешен, а очакванията са от 1 декември всички културни институции отново да отворят врати. Виенската Щатсопер е подготвила за своите почитатели забележителни спектакли в седмиците преди Коледа, сред които заглавията “Вертер“ от Масне с участието на тенора Пьотр Бечала, “Тоска“ от Пучини с Анна Нетребко и “Кавалерът на розата“ на Рихард Щраус с българската прима Красимира Стоянова в ролята на Маршалката.

 


Прочети цялата публикация