БНР | 30.09.2021 10:54:42 | 188

Арт Базел 2021


"Арт Базел" е едно от най-значимите изложения на изкуство в света.

След двегодишно прекъсване събитието, което традиционно се провежда в средата на месец юни, беше преместено през септември и до последния момент не беше сигурно.

В края на август заболяванията от Covid в Швейцария силно се увеличиха и американските власти сложиха страната в червения списък. Не е тайна, че голям брой галерии и колекционери от САЩ идват специално за базелското изложение, което тази година е първото от големите европейски панаири на съвременното изкуство. След броени дни щафетата ще бъде продължена с Фиак в Париж и Фриезе в Лондон.

Имаше и проблеми със санитарните паспорти, издадени на базата на различни ваксини, но постепенно всички пречки бяха преодолени и големият бал на изкуството започна с определен ентусиазъм, породен от дългото очакване. 

Тази година, разбира се, беше "маскен бал". Санитарният паспорт и маските са вече с банално присъствие и добрата организация на събитието предотврати дългите опашки преди и по време на изложението.

Представените галерии бяха 272, за разлика от обичайните 290. 33 страни бяха поканени за участие и съпътстващите събития, като конференции, спектакли, сателитната изложба Волта и изложбите в самия град Базел, създадоха обичайното празнично усещане за радостна среща с изкуството.

С какво все пак се промени артпазарът през изминалите 18 месеца на пандемична криза? Големите опасения за скока на цените не се оправдаха, рязкото намаляване на броя на продажбите – също. 

Промяната е преди всичко структурна: ролята на интернет и онлайн продажбите, които бяха започнали своето революционно преобразяване на съществуващия икономически модел, се засили многократно.

Както подчерта Марк Спиеглер, световният директор на панаирите Арт Базел, вече 33% от продажбите се осъществяват онлайн. Информатиката все пак не може да замени напълно личната среща с изкуството. Според него панаирът не е само място за продаване и купуване. Колекционерите, галеристите, и многобройните любители и специалисти идват, за да обменят идеи, да задълбочат контактите и да създадат нови връзки.

Промяна има и в редиците на колекционерите. Поколението, родено през 80-те и 90-те години на миналия век, вече навлиза със собствени средства и виждане в пазара на изкуството. 

Според едно специализирано изследване младите хора от тази генерация харчат три пъти повече средства за закупуване на артпроизведения, в сравнение с предишните поколения. Те са повлияни от социалните мрежи и имат свои нови вкусове в оценка на произведенията на изкуството. 

Именно в тази оценка се забелязва промяна: рано е още  да се каже, но концептуалното изкуство за почва да отстъпва пред едно осезаемо търсене на истината, която не е само субективна в изкуството. От това идва и възвръщането към образното изображение в неговите, разбира се, модерни форми.

Едно от симптоматичните произведения беше огромната картинно-фотографска инсталация на Дейвид Хокни, озаглавена "Картини на изложба" и представяща посетители, които гледат художествени произведения. Целият свят на съвременното изкуство, начинът по който го възприемаме или не го възприемаме, е в това произведение на Хокни. 

В изобразителен аспект е силно навлизането на пазара на сравнително млади фигуративни художници. Емблематичен пример е швейцарецът Никола Парти. 

Той е само 41-годишен и след образование в престижни артучилища и университети в Лозана и Манчестър сега живее и твори в САЩ. Дългата му практика като майстор на графити, за която дори е арестуван в миналото, му носи вече интересни договори, като този за изрисуването на вагоните на бързия влак Лозана-Париж с графити. 

Неговите картини, разпознаваеми с една рядка чувана в наши дни оценка, като красота, се продават за стотици хиляди франка, а една от тях беше спечелена от колекционер на търг за 1,3 мил. долара в Хонконг през 2018 г. На Арт Базел Никола Парти беше представен от най-престижната швейцарска галерия Хаузер и Вирт.

Участието му в една от най-интересните изложби в момента в Швейцария – тази на швейцарския импресионист от началото на 20 век Ханс Еменегер, показва ясно, това което прави едно изкуство голямо, независимо от епохата в която се твори – а именно: художествената истина за живота, която е творчески пресъздадена.

Младо поколение творци вече е напът да реализира това ново виждане в културна реалност и големите панаири на съвременното изкуство, които за радост, отново се завръщат, са прекрасна сцена за неговата изява.

Чуйте повече от звуковия файл.

Снимки – Арт Базел и ЕПА/БГНЕС

Прочети цялата публикация