Конкурсът в Орлеан, Франция очаква български пианисти – срокът е до 8 януари 2018 г.
По покана на Анжела Тошева в Първо студио на БНР концерт изнесе носителят на първа награда от клавирния конкурс за съвременна музика в Орлеан, Франция Такуя Отаки. Заедно с него пристигна и артистичният директор на конкурса Исабела Василота. Тя е италианка, но от пет години живее във Франция. Учила е пиано и композиция в Милано, но не е пианистка.
Учила съм и композиция, но не поисках да се занимавам с моята професия. Не почувствах тази необходимост, чрез композицията да изразявам себе си“ – казва Василота. Пътят ѝ продължава с курс по музикология между Кремона, Милано и Париж, където завършва в Сорбоната, след което прави Мастър за културен мениджмънт в академията на Миланската скала – академия много популярна сред балетисти и певци, но има и курс по културен мениджмънт.
Работих и в радио „Франс мюзик“, правех и много видео репортажи за друга френска медия, и един ден, когато се занимавах с моите репортажи срещнах Франсоаз Тина, след което започна нашето сътрудничество. Обожавах да правя интервюта, да правя предавания и научих много от невероятните ми колеги и професионалисти – разказва Исабела. Първия конкурс в Орлеан за нея е през 2016.
Щастлива съм тук, където съм. Бъдещето ми е да продължа да развивам този конкурс и освен това да се занимавам с финанси, бюджет, да намирам спонсори. А в основата на нашата професия и на моята работа като артистичен директор е да познаваш добре това за което работиш, да се постараеш да го направиш познато, не е задължително да се заобича, но поне да се открие пред публиката, защото това е един триъгълник – изпълнител, композитор и публика, а ние сме в средата.
Франсоаз Тина е основателка на конкурса в Орлеан. На всеки две години (четни) той е за професионалисти, а на нечетните е за деца от 6 до 18 години.
Надявам се за конкурса през 2019 г. да посрещнем и бългаски пианист.
През 2018 ще се проведе 13-ото издание – от 8 до 18 март. В първите два тура трябва да се представи програма от 30 минути – виртуозна пиеса от първата половина на 20 в., етюд от втората половина на века, една част от „Образи“ или „Прелюди“ на Дебюси, тъй като 2018 е негова година. В първия тур има и нещо много интересно – всеки пианист трябва да изпълни своя собствена творба, ако самият той е композитор или от композитор, който е писал за него пиеса. Обикновено се избират около 40 кандидата, така че с всеки конкурс представят поне 40 нови пиеси, които идват от целия свят. Предвидена е и награда за композитора в размер на 5000 евро. В третия тур има и задължителна пиеса. За това издание тя е поръчана на Ектор Пара – френско испански композитор, който създава пиеса вдъхновена от творба на един архитект – Клод Паран.
Какво сподели още Исабела Василота може да чуете в звуковия файл.
Прочети цялата публикация