БНР | 19.04.2018 05:30:39 | 279

Соня Йончева ще получи наградата за тази година на списание „Опера нюз”


На 22 април в хотел „Плаза” в Ню Йорк списание „Опера Нюз” ще връчи за 13-ти път ежегодните награди. Вече са известни имената на наградените. Тази година това са диригентът Уилям Кристи, мецосопраното Фиоренца Косото, тенорът Виторио Григоло, сопраното Хей-Кюнг Хонг и сопраното Соня Йончева. Специален гост на церемонията ще бъде певицата Стефани Блайт.
Уилям Кристи е роден в Бъфало, но живее във Франция от 1971 г. Неговите интерпретации на френска барокова музика осъществиха революционна промяна в съвременното разбиране за този репертоар и промениха интерпретацията й навсякъде. От 1979 г. заедно с ансамбъла си „Ле з`Ар флорисан” осъществи многобройно продукции и извади отново пред публиката многобройни опери на Марк-Антоан Шарпантие, Жан-Батист Люли, Жан-Филип Рамо и Клаудио Монтеверди. В Метрополитън Кристи дирижира за първи път едва през 2010 г. – „Така правят всички жени” на Моцарт и след това през 2012 г. – световната премиера на „Омагьосаният остров”, събрала образци от опери на барокови композитори – Пърсел, Вивалди, Рамо, Хендел, Кампра, Льоклер, Ферандини, Ребел. За щастие тази творба беше включена в директните излъчвания от МЕТ, така че много български слушатели имаха възможност да я чуят.
„Когато слушаш опери на Рамо, Люли, Хендел, Моцарт под негово диригентство разбираш, че макар операта да е създадена в миналото, това е изкуство, което може да съществува само в настоящия момент”.
Фиоренца Косото – един от големите мецосопрани на XX век. Родена е в Италия и дебютира през 1957 г. като сестра Матилда от „Диалогът на кармелитките” на Пуленк. Кариерата й преминава на най-големите сцени. В Метрополитън тя е за първи път през 1968 г. за „Аида”. На 22 април по време на награждаването тя ще чества своя 83-ти рожден ден.
„Фиоренцо Косото е жива легенда – казва издателят на списанието Пол Дрискол. Нейната вълшебна вокална сила, нейното запомнящо се пеене и драматична отдаденост бяха и са несравними”.
Виторио Григоло е роден в Арецо, Италия и е постоянен фаворит на сцената на МЕТ още от дебюта си като Родолфо от „Бохеми” на Пучини през 2010 г. Само през този сезон той е Хофман от „Хофманови разкази” на Офенбах, Каварадоси от „Тоска” и Едгардо от „Лучия ди Ламермур”. Започва да пее още четиригодишен, а като тинейджър е бил солист в хора на Сикстинската капела в Рим.
„Експлозивната страст на Виторио Григоло вдъхва екстаз и страхопочитание у публиката по целия свят, в най-големите оперни компании” – пише Елоиз Гигерих.
Хей-Кюнг Хонг е южнокорейка, завършила Джулиард Скул. В МЕТ дебютира като Сервилия от „Милосърдието на Тит” през 1984 година. Над 250 са участията й в спектакли на МЕТ – нейният роден театър, където този сезон тя е Лиу от „Турандот”. Най-често е аплодирана като Мими от „Бохеми”, но в Ню Йорк помнят и нейната Виолета, Микаела и Ева.
Луиза Гинтер казва: „Забележителната международна кариера, обхващаща четири десетилетие лъчезарната Хей-Кюнг е изтъкана от грация е елегантност както в огромния си сценичен репертоар, така и в личния си живот на горд представител на корейско-американската култура”.
Соня Йончева – известното сопрано за първи път привлече вниманието с първото си място на конкурса „Опералия” на Пласидо Доминго през 2010 г., излъчван „на живо” от Миланската Скала. Родена е в Пловдив, учи в Женева, преди да бъде поканена от Уилям Кристи в творческата му работилница за млади оперни певци Jardin de Voix през 2007 г., като първите й големи сценични изяви са именно с този диригент. Дебютът й в МЕТ е през 2013 г. като Джилда, последвана от Виолета, Мими, Дездемона – роля, с която открива сезона 2015-16. През 2016 г. тя изпълни Норма в Ковънт Гардън, а тази година в Ню Йорк тя освен Луиза е Мими и Тоска.
Заместник-редакторът на списанието Хенри Стюарт казва: „В репертоар от Хендел до Пучини, Соня Йончева спечели верни фенове по целия свят с чувствената естественост на изпълненията си, сякаш всяка дума от текстовете на италианските трагедии е изпълнила живота й. Сопраното покорява слушателите с младежкия си възторг и златния си тембър, с музикалната си увереност и мека сила”.

Прочети цялата публикация