БНР | 17.07.2020 16:25:09 | 102

Пианистът Викингур Олафсон рисува със звуци


Вторият албум на пианиста Викингур Олафсон с избрани пиеси на Йохан Себастиан Бах, записан за "Дойче Грамофон" през 2018 г., предизвика огромен положителен отклик сред публиката и критиката, а исландецът получи няколко от най-престижните награди за класическа музика. Получи и вниманието, което заслужава като изключителен пианист и интерпретатор със собствен почерк.

Новият албум на Олафсон "Дебюси - Рамо", който излезе в края на месец март 2020 г., е с интересна концепция - по думите на 36-годишния изпълнител това е разговор между двама артисти, които рисуват със звуци: композиторите Жан-Филип Рамо и Клод Дебюси. Рамо, както знаем, е бил новатор в бароковата епоха, а Дебюси от своя страна чертае с творчеството си посока за развитието на музиката в бъдеще време - от него до ден-днешен се вдъхновяват автори от най-различни жанрове и стилове.

Според Викингур Олафсон е очевидна връзката между Рамо и Дебюси, разделени от почти два века във времето. Но в неговата глава се върти прочетеното в рецензия, написана от Дебюси по повод опера на Рамо - то гласи: "Рамо сякаш е наш съвременник!" Заради това изречение във въображението на младия пианист се подреждат клавирни пиеси, които според него показват, че това са двама музикални братя, че те имат много общо - води ги тяхната независима интелектуална сила и правят всичко по собствен начин - не копират съвременниците си, дори и когато това ги вади от калъпа. Което всъщност ги прави изненадващи и интересни. Така мисли Викингур Олафсон и предлага на слушателя едно прелестно пътуване, в което се потапяш и забравяш да следиш в коя епоха си и кой е авторът на пиесата - Дебюси или Рамо. А поднасянето на музикалната идея е повече от категорично изпод пръстите на исландеца, който вече се заяви като един от най-интригуващите музиканит на нашето време, когото си струва да следим.

 

Прочети цялата публикация