БНР | 15.02.2021 15:02:54 | 78

Ирмена Чичикова в "Без маски в киното"


В третото издание на рубриката „Без маски в киното“ – среща с Ирмена Чичикова – едно от най-талантливите и вдъхновяващи лица на съвременното българско кино и актриса от европейска величина. Най-голямото ѝ постижение до този момент е свързано с ролята ѝ в международната копродукция „Не ме докосвай” на режисьора Адина Пинтилие. Лентата беше отличена с наградата „Златна мечка” и тази за „Най-добър дебютен пълнометражен филм” на 68-ия филмов фестивал "Берлинале" през 2018 година. Ирмена Чичикова е номинирана два пъти за награда за най-добра главна женска роля за ролите си в „Аз съм ти“ и „Виктория“ от Българската филмова академия, а двата филма са високо оценени и на много международни форуми и фестивали, както и селектирани в Sundance и Ротердам и представени на Шанхайския филмов фестивал и Европейските филмови дни в Токио. Името ѝ е свързвано и с участието ѝ във филмите „Вездесъщият“, „8 минути и 19 секунди“, „Доза щастие“, „Писма от Антарктида“.

За всички сбъднати творчески мечти и постигнати международни успехи Ирмена Чичикова споделя повече в Епизод 7 от подкаста на NO BLINK в партньорство с Българското национално радио – „Кино с думи“! Проектът е реализиран с финансовата подкрепа по Програма „Публики“ на Национален фонд „Култура“.

Ирмена Чичикова израства в семейство на филолози и от съвсем ранна възраст се заражда любовта ѝ към всякакви форми на изкуството. Ключови за нейното израстване са литературата, театърът и операта. Едни от най-ранните ѝ спомени за филмови ленти, които са я вдъхновявали, са тези с участието на Уинона Райдър.

Първите стъпки на Ирмена в киното са студентски късометражни филми в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ – нещо, което остава и до днес нейна страст, а един от нейните дипломни спектакли „Рогодзен“ е по филма „Рашомон“ на режисьора Акира Куросава, авторска версия на проф. Иван Добчев.

Първата голяма роля на Ирмена Чичикова в киното е във филма „Аз съм ти“ на режисьора Петър Попзлатев. Сценарият е базиран на незавършения роман на Димитър Димов и продължението му написано 60 години по-късно от неговата дъщеря Теодора Димова – книгата „Адриана“. Срещата с творческия екип и произведенията се оказва знакова за нея, а този дебют сбъдва и една от нейните големи мечти… Разбери коя е тя в епизода!

Следващите роли на Ирмена поставят пред нея големи творчески предизвикателства, в които тя смело се впуска – превъплъщения в ролята на майка, голи сцени, екранизации на някои от най-любимите ѝ литературни творби.

Една от най-провокативните ѝ роли е във филма „Не ме докосвай“, отличен с наградата „Златна мечка“ от Фестивала „Берлинале“ през 2018 г. Ирмена е първата българска актриса, участвала в продукция с високото отличие. Церемонията на фестивала в Берлин ѝ носи незабравими емоции, но още по-ценното е, че тази роля се превръща „крайъгълен камък“ в професионалното ѝ развитие. Какво в творческия процес ѝ въздейства толкова силно и какво е усещането да си част от толкова голяма европейска филмова продукция? 

Можете да чуете в разговора на Йордан Георгиев с Ирмена Чичикова в звуковия файл.

И още:

· Ленти и творци, вдъхновили Ирмена Чичикова за кариера в киното;

· Първите стъпки в киното – работата късометражни филми по време на обучението й в НАТФИЗ;

· Дебютът с първата голяма роля на Ирмена в киното във филма „Аз съм ти“ и знаковата среща с режисьора Петър Позлатев;

· Афинитетът на Ирмена към екранизациите на литературни произведения като зрител и актриса;

· Световната премиера на филма „Виктория“ в Сънданс и последвалите успехи;

· Голите сцени в киното – за предизвикателствата на това да разголиш тялото и душата си пред обектива;

· Различните превъплъщения на Ирмена като майка в лентите „Виктория“ и „Писма от Антарктида“ и няколко късометражни филма;

· Предизвикателствата на участието ѝ в провокативния филм „Не ме докосвай“, отличен със „Златна мечка“ на "Берлинале";

· Могат ли сънищата да дадат посоки на актьора по време на творческия процес и търсенето на решения за персонажи;

· Развитието на българските актьори извън България.

Прочети цялата публикация