Какво ли е да си жена в Мароко?
В кралство Мароко се приемат все повече нови закони, които да пазят жените от насилие. Но в действителност консервативното законодателство продължава да наказва основно тях. Годишно стотици новородени биват захвърлени, защото майките нямат друг избор. Абортът там фактически е невъзможен, а животът с извънбрачно дете - неприемлив. Сексът преди брака не е просто табу, той се наказва със затвор.
Пушиш? Значи си лека жена.
В консервативната страна дори и една филмова роля може да се окаже сериозен проблем. През 2015 година актрисата Лубна Абидар изиграва главната роля във филм, разказващ за проституцията в туристическия център Маракеш. В Мароко проституцията е забранена, но въпреки това - широко разпространена. Заради ролята си Абидар често е била обиждана и дори нападана на улицата. "Мен ме обиждаха заради това, че изиграх ролята на проститутка. Но много жени в Мароко чуват подобни неща на улицата всеки ден", разказва тя. И дава конкретни примери: "Пушиш цигара? Значи си лека жена. Обличаш си рокля? Лека жена. Различна си от всички останали? Лека жена". Впрочем, филмът, в който е участвала Абидар, е забранен в Мароко. "На жените тук сякаш се казва: вие не може да се влюбите. Ако бъдете изнасилени или забременеете, рискувате да попаднете в затвора, защото сте правили секс без брак. И това мароканките го преживяват всеки ден", разказва журналистката Соня Тераб. Тя е сред основателите на проекта "MoroccanOutlaws" ("Мароканци извън закона"). Той настоява за премахване на законите, които криминализират индивидуални свободи - включително тези, които засягат ЛГБТ-общността.
За мнозина абортът е единствената опция
"Колектив 490" е името на друг проект, създаден през 2019 година. Числото 490 намеква за параграф в Мароканския наказателен кодекс, който криминализира извънбрачните сексуални отношения. В социалните мрежи движението се опитва да насочи вниманието към двойните стандарти в Мароко с анонимни съобщения от засегнатите. В Мароко контрацептивите са лесно достъпни, но сексуално образование в училищата няма. Легалните аборти са почти невъзможни, затова мнозина прибягват към нелегални интервенции. В противен случай жените трябва да намерят начин да се отърват от децата си, за да не бъдат маргинализирани. Мъжете пък трябва възможно най-рано да се "докажат" - често "първата им жена" е някоя проститутка. Същевременно мобилните приложения за срещи са хит. В социалните мрежи популярност набират групи, в които мъже и жени разказват за сексуалните си похождения.
"От една страна отношението към семейството, към културата, към религията, към ценностите - всичко това се концентрира в женското тяло. От друга страна обаче имаме колективни движения и индивидуални стремежи за свобода. Женското тяло се превръща в бойно поле", казва социоложката Сана Ал Аджи. "От средата на 1990-те години наблюдаваме как ислямистите проникват в обществото - в организации, те присъстват в жилищните квартали, имат религиозни канали, които се финансират например от държавите от Персийския залив и призовават жените да се забулват", разказва Сана Ал Аджи. "Аз израснах в обикновените квартали на Мароко, посещавах държавно училище - нямах учителка, която да се забулва. Днес повечето преподавателки в гимназии, университети и начални училища са забулени. Това се дължи не само на ислямистите в Мароко, но и на политическия ислям като цяло, който направи много общества по света по-консервативни."
Настъпва промяна, макар и бавно
И все пак: мароканското общество се променя, казва социоложката. Темата за правата на жените се обсъжда все по-често публично. Атеисти, хомосексуални или мароканци, отрекли се от исляма, говорят открито с имената и лицата си - нещо, което в миналото е било немислимо. Групите за защита на правата на жените изразяват позиции както по улиците, така и онлайн. Сана Ал Аджи не приема критиката, че всичко това се подкрепя само от една малка елитарна група в Мароко. "Именно тези малки групи насърчават обществата да се модернизират", убедена е тя.
Автор: Дуня Садаки
Прочети цялата публикация