БНР | 16.10.2021 05:20:16 | 99

Звезден дебют на Хуан Диего Флорес във „Фауст“ на Гуно


Оперната вечер на програма „Христо Ботев“ (16 октомври от 20 часа) изкушава ценителите на жанра със запис от изминалия сезон на Виенската държавна опера – „Фауст“ на Шарл Гуно. Премиерният спектакъл на режисьора Франк Касторф, в който знаменитият Хуан Диего Флорес дебютира на сцена в ролята на Фауст, се е състоял на 29 април тази година без публика – в залата са допуснати едва няколко представители на пресата. Водещият австрийски оперен театър беше затворен за почти половин година – най-дългият период след Втората световна война. През това време обаче бяха изиграни без публика редица спектакли, сред които нови постановки на „Фауст“, „Парсифал“, „Травиата“ и „Кармен“. Всички спектакли бяха предавани на живо и на запис в платформата за онлайн стрийминг на Виенската държавна опера, както и по телевизионния канал ORF III.

„Фауст” от Шарл Гуно, опера в пет действия
През април във Виена своя дебют в ролята на Фауст направи един от най-разпознаваемите оперни артисти на нашето време - Хуан Диего Флорес, когото българската публика имаше честта да слуша на живо през януари тази година в Националния дворец на културата заедно със Софийската филхармония. Перуанският тенор, покорил съвсем буквално всички престижни световни сцени, от 2012 г. е носител на титлата Камерзенгер на Виенската държавна опера - най-високото признание на Австрия в областта на оперното изкуство. Носител е на много отличия от света на класическата музика, сред които наградите „Аурелиано Пертиле“, „Златен Росини“, „Златен Белини“, „Франческо Таманьо“, „Ехо Класик“. През 2007 Флорес остана в оперната история с изпълнение на ария на бис в Миланската Скала, където подобни изяви са били забранени в продължение на цели 70 години. Няколко месеца по-късно, през 2008, той повтори това постижение в Метрополитън опера, а през 2012 - в Парижката национална опера, където не е звучал нито един бис от откриването на театъра през 1989 г. Ангажиментите на Флорес във Виенската държавна опера през тази и следващата година включват наскоро отминалите премиерни спектакли на „Севилския бръснар“ на Росини с режисьор Херберт Фрич, „Вертер“ на Масне през януари и „Любовен еликсир“ на Доницети през февруари и март.



В ролята на Мефистофел е младият полски бас Адам Палка. С тази партия той прави своя дебют на сцената на Виенската държавна опера. За новия сезон е поканен да участва в спектаклите на „Фауст“ през октомври и ноември. Като част от състава на Щутгартската опера от 2013 г. до днес ангажиментите му в следващите месеци включват Фафнер в „Рейнско злато“ на Вагнер и главната роля в „Борис Годунов“ на Мусоргски.

Първата си изява като Маргарита прави австралийското сопрано Никол Кар, която няколко седмици преди спектакъла на „Фауст“ за пръв път излиза на сцената на Виенската държавна опера в ролята на Татяна от „Евгений Онегин“. През 2013 година Кар спечели първото място на конкурса “Нойе Щимен” („Нови гласове“) в Германия. Ангажиментите ѝ през новия сезон включват Лиу от „Турандот“ в Метрополитън опера, Мими от „Бохеми“ във Виенската държавна опера, Елизабета от „Дон Карлос“ в Дойче Опер – Берлин, а в Парижката национална опера ще бъде Донна Елвира от „Дон Жуан“.

В ролята на Валентин – брата на Маргарита, е канадският баритон Етиен Дюпюи, който е съпруг на Никол Кар. През сезона 2021/2022 той ще бъде Родриго в премиерата на френската версия на „Дон Карлос“ в Метрополитън опера, ще дебютира в операта в Сан Франциско с главната роля в нова постановка на „Дон Жуан“ и ще участва в четири продукции на Виенската държавна опера: като Фигаро в нова постановка на „Севилският бръснар“, отново като Валентин във „Фауст“, Марсел в „Бохеми“ и Алберт във „Вертер“.

Вагнер е новопостъпилият в състава на Виенската държавна опера баритон Мартин Хеслер. На тази сцена през предстоящия сезон той ще дебютира в ролята на Мазето в новата постановка на „Дон Жуан“ на Бари Коски, Симон в ораторията на Хайдн „Годишните времена“, както и Шонар в „Бохеми“ и Анджелоти в „Тоска“.


Американското мецосопрано Кейт Линдзи е в ролята на Зибел. От 2007 г. тя е в състава на Метрополитън опера, където изпълнява ролите на Керубино от „Сватбата на Фигаро“ и Анио от „Милосърдието на Тит“ на Моцарт, Стефано от „Ромео и Жулиета“ на Гуно, Никлаус от „Хофманови разкази“ на Офенбах и Нерон от „Агрипина“ на Хендел. Тази година Линдзи отново е в ролята на Нерон, този път в нова постановка на „Коронацията на Попея“ от Клаудио Монтеверди на Виенската държавна опера. Останалите ѝ предстоящи ангажименти в театъра включват участие в премиерните спектакли на „Дон Жуан“ на Моцарт и „Орфей“ на Монтеверди.

Ролята на Марта изпълнява словенското мецосопрано Моника Бохинец. Тя е в състава на Виенската държавна опера от сезона 2010/2011, където изпълнява роли от централния мецосопранов репертоар. Бъдещите ѝ ангажименти включват отново „Фауст“, „Дама Пика“, „Риголето“, „Фалстаф“, „Рейнско злато“ и „Валкюра“.

Солистите, хора и оркестъра на Виенската държавна опера дирижира Бертран дьо Били.

Постановката на „Фауст“ на режисьора Франк Касторф първоначално е представена в Щутгартската държавна опера през 2016 г., където Мефистофел отново изпълнява полският бас Адам Палка. Касторф за първи път навлиза в оперните среди с радикалния си подход към цикъла „Пръстенът на Нибелунга“ на Вагнер в Байройт през 2013 година - постановка, която след премиерата премина през всички етапи на оценка: от осъждане до признание за класика. Решение на германския театрален режисьор е действието в неговата постановка на „Фауст“ да се развива през 60-те години на миналия век в Париж по време на Алжирската война. В някои моменти от спектакъла на фона на оркестровата музика се чуват говорни текстове с цитати на Шарл Бодлер, Карл Шмит и Артур Рембо, рецитирани от певците. В четвърто действие, по време на картината със смъртта на Валентин, на сцената вали дъжд - и дъждът е доста силен. Музикологът и пианист Чанда Вандерхарт, която е била поканена да присъства на премиерата във Виенската държавна опера като представител на пресата, коментира: „Операторите Тобиас Душе и Даниел Келер следват физически действието на сцената, като показват изпълнителите в близък план и разкриват действия, скрити от погледа на публиката. Това е съпроводено с допълнителни сцени: предварително записани кадри, реклами и новини – излъчвани на екрани, заобикалящи действието, които предоставят възможност за още един коментар. Четвъртата стена е разрушена не само от пъргавите оператори на сцената, но и от певците, които играят роли в опера, филм и театрална пиеса, и реагират и действат както към камерите, така и към публиката“.


Сред отзивите за спектакъла е рецензия на Ингрид Хаас за онлайн стрийминга на „Фауст“, в която е отбелязано: „Тенорът Хуан Диего Флорес беше много елегантен Фауст, пеейки с обичайните си красиви фрази, ясна дикция и леко легато. Неговият Фауст беше в стила на Ален Ванзо или Алфредо Краус, с чисти тонове и винаги внасящ нюанси, които обогатяваха музикалното му изпълнение. С Маргарита на Никол Кар имаше голяма химия и дуетът им в трето действие беше един от вокалните акценти на спектакъла. Гласът на Кар става по-тъмен и месест в средния регистър, а високите й тонове са кадифени и звънливи. Басът Адам Палка беше харизматичен Мефистофел, пеещ с тъмен, глух глас. Баритонът Етиен Дюпюи беше чудесен Валентин, който пееше с великолепен тембър, красиво фразиране и наситеност. Мецосопраното Кейт Линдзи беше луксозен избор за ролята на Зибел. Линдзи е страхотна актриса, а пеенето ѝ, както винаги, беше изпълнено със страст. Моника Бохинец беше забавна, секси Марта, със своя тъмен тембър. Мартин Хеслер има прекрасен глас и се представи максимално добре в кратката роля на Вагнер. Чудесният диригент Бертран дьо Били ръководеше хора и оркестъра на Виенската държавна опера в това изпълнение с безупречен френски стил и  брилянтен звук, като дишаше заедно с певците и позволяваше на драмата да се разгърне. Той разкрива цветовете, нюансите и красивите мелодии на партитурата с музикална елегантност“.

След „Фауст“, в минутите до полунощ ценителите на операта ще имат възможност да проследят още няколко сцени с участието на  изключителния Хуан Диего Флорес – този път в ролята на Алфред Жермон от „Травиата“ на Верди. Записът е от постановка, състояла се също в рамките на миналия сезон във Виенската държавна опера, спектакълът е от 7 март 2021. В ролята на Виолета участва южноафриканското сопрано Прити Йенде, Жорж Жермон е един от водещите млади баритони в Болшой театър - Игор Головатенко. Солистите, хора и оркестъра дирижира Джакомо Сагрипанти, получил отличие на Международните оперни награди през 2016 г. за най-добър млад диригент.

Снимки: Виенската държавна опера

Прочети цялата публикация