Ученичка на Райна Кабаиванска ще се представи в операта „Мадам Бътерфлай“ край езерото в Панчарево
На 12 август корейското сопрано Витория Йео ще се появи за първи път пред българска публика в ролята на Чо-Чо Сан. Приказната постановка на Пламен Карталов ще оживее на лятната сцена на езерото Панчарево като част от програмата на фестивала „Музи на водата“. Диригент е Андрей Галанов, а в другите роли са Мартин Илиев, Иванка Нинова и Венцеслав Анастасов. Тази роля Витория Йео подготвя с Райна Кабаиванска - едва ли има някой по-подходящ от нея, който да знае най-добре трудността на партията, актьорските предизвикателства при изграждане на образа, както и тънкостите при пеене на открито. „Пей! И бъди артист!“, това ѝ казва Кабаиванска най-често.
И точно това се превръща в нейна мечта – да пее и да бъде артист.
След първите ѝ изяви в хора на местната църква в един от кварталите на родния ѝ град Сеул, Витория казва, че тогава не е била много добра, но пък е обожавала да пее и затова не се е отказала. Започнала занимания по пиано, а по-късно завършва Колежа по изкуства към университета Сео Кеонг в Сеул. Премества се в Европа, защото смята, че ако ще става певица, трябва да учи в Италия и продължава обучението си в консерватория „Ариго Бойто“ в Парма. В Академия Киджана в Сиена Витория за първи път се среща с Райна Кабаиванска – пее пред нея голямата ария на Леонора от първо действие на „Трубадур“ от Верди и е силно притеснена и развълнувана. Певицата споделя, че е събрала целия си кураж, за да се яви пред световноизвестната българска примадона, която ѝ подава ръка и работи с нея в следващите години. Витория посещава и масторския клас на Райна Кабаиванска в София. От тогава тя се превръща в една от забележителните звезди на Школата Кабаиванска с ангажименти по целия свят.
След участия в редица учебни програми и спектакли, Витория Йео дебютира на оперна сцена през 2013 г. именно като Чо-Чо Сан в „Мадам Бътерфлай“ от Пучини. Бавно и внимателно започва да гради завидна кариера и участва в спектакли на фестивалите в Равена и Савонлина /“Макбет“/, дебютира като Фиордилиджи в „Така правят всички“ от Моцарт и Лиу в „Турандот“ от Пучини. През 2015 г. за първи път влиза в афиша на Залцбургския фестивал – поканена е за партията на Елвира в „Ернани“ на Верди под диригентството на Рикардо Мути в концертна версия. Той забелязва младото сопрано още при участието ѝ на фестивала в Равена, с който той е тясно свързан. В следващите години Мути я кани многократно за сопрановата партия в „Реквием“-а на Верди с Чикагския симфоничен оркестър и Берлинска филхармония, за концертни изпълнения на „Макбет“ в Концертхаус Стокхолм и за „Аида“ отново в Залцбург.
С големия диригент Мюн Вун Чунг пее в „Мадам Бътерфлай“ в Театро „Ла Фениче“ във Венеция, не спират и изявите ѝ в Римската опера, във Флоренция, Верона и Генуа. През 2018г. дебютира на Арена ди Верона като Лиу от „Турандот“ в историческата постановка на Франко Дзефирели, а диригент е Даниел Орен. Нейни партньори на сцената са Пьотр Бечала, Даниела Барчелона, Дмитри Белоселски, Елина Гаранча, Илдар Абдразаков, Франческо Мели и редица други.
Силните страни на Витория Йео се крият в тънкото овладяване на стила във всяка нова партия. Тя изгражда образите си еднакво добре вокално и артистично. В нейното пеене, както и в актьорската ѝ игра, е очевидно вниманието към нюансите, към перфектната музикална линия. Специалистите я определят като комплексна певица, достатъчно изразителна в опери на Верди и Пучини.
„Вокално, най-близо до мен е Леонора от „Трубадур“, разказва сопраното. Тази, която е най-близо до моя театрален характер е лейди Макбет. Тя е напълно различна от мен самата, но благодарение на тази роля открих у себе си неподозирани сценичните възможности.“
Въпреки че обожава Верди и Пучини, Витория признава, че първата ѝ любов е Моцарт, а сега мечтае да изпее трите кралици от династията на Тюдорите в оперите на Доницети – „Ан Болейн“, „Мария Стюард“ и „Роберто Деверьо“ /Елизабет/.
В края на годината Витория Йео ще пее в „Травиата“ от Верди в Театро „Петруцели“ в Бари в постановка на Уго де Ана и с участието на баритона Владимир Стоянов. В същия театър през 2023 ще дебютира и като Дездемона в „Отело“.
Фестивалът „Музи на водата“ се провежда за трета поредна година. Лятната сцена на Софийската опера посреща гости до 4 септември.
Прочети цялата публикация