Как тийнейджърите в Бронкс измислиха хип-хоп
През 1973 г. нюйоркският квартал Бронкс е едно от най-опасните места в САЩ, а грабежите, убийствата и нападенията, наркотиците и проституцията са неотменима част от ежедневието. Множество улични банди се конкурират за контрол над районите. Бронкс просто гори от насилие - включително и в буквалния смисъл на думата. Пожарната редовно гаси избухнали пожари в западналите жилищни сгради.
Бедност и безработица
Голямата бедност в Бронкс е породена от високата безработица. Работа просто няма, особено пък за чернокожите младежи. Всички, които са можели да си го позволят, се изнасят от квартала. Макар че расовата сегрегация е официално премахната в САЩ в началото на 70-те години, много бели хора отказвали да живеят заедно с чернокожите. Расовата дискриминация още дълго остава на дневен ред. Структурният расизъм създал условия за концентрацията на афроамериканци и латиноамериканци в изостаналите в социално-икономически аспект квартали на града. През 1973 г. градската хазна на Ню Йорк била празна, немалко полицаи взимали подкупи, а и били силно расистки настроени.
Партито на Kool DJ Herc
"По онова време Ню Йорк бе почти фалирал. Тийнейджърите нямаха никакви занимания", спомня си Синди Кембъл, която учела в гимназия и решила да организира парти, а с приходите от него да си купи дрехи за новата учебна година. Момчетата трябвало да платят такса за вход от 50 цента, а момичетата - 25 цента. Синди поканила приятелите си на "партито на Kool DJ Herc". Това бил псевдонимът на 18-годишния ѝ брат Клайв Кембъл. На 11 август 1973 г. Клайв закарал озвучителната система, състояща се от два грамофона, миксер, усилвател и комплект високоговорители, в общо помещение на жилищната сграда на „Седжуик авеню“ номер 1520 в Бронкс.
Първият Ем Си
Дошли общо 50 души – приятели на Синди и младежи от квартала. Забавата била във вихъра си. Басът вибрирал във въздуха, напоен с мирис на марихуана и пот, а младежите танцували и се забавлявали. Приятелят на Клайв - Коук ла Рок - грабнал микрофона, поздравил приятелите си и започнал да римува текстове към музиката. По-късно това му спечелило репутацията на първия Ем Си (MC - Master of Ceremonies - бел. ред.). Извън музикалните си занимания той продавал трева, но изкарвал прилични пари и от музиката. А гостите на партито в Бронкс имали честта да присъстват на раждането на новия музикален стил хип-хоп. Макар че самите понятия хип-хоп и рап тогава все още не са съществували. Не след дълго из Бронкс се понесла мълва за изпълненията на Kool DJ Herc. „Просто всички идваха на партитата му, разказва рапърът Коук ла Рок в документалния филм на "Нетфликс" "Хип-хоп еволюция".
От нишова музика към мейнстрийм стил
Днес хип-хопът е сред най-популярните музикални жанрове. От нишова музика бившата ъндърграунд субкултура се е превърнала в мейнстрийм, давайки на света суперзвезди като Тупак, Ноториъс, Би Ай Джи, Ел Ел Куул Джей, Пъблик Енеми, Бийсти Бойс, Вутанг Клан, Тимбаланд, Джей Зи, Доктор Дре, Еминем, Ники Минаж, Дрейк, Миси Елиът, Снууп Дог и много други. От Съединените щати хип-хоп културата се разпространява по целия свят, оказвайки влияние върху музика, мода, кино, реклама и изкуство. Днес стилът хип-хоп дори е предмет на изследвания. А в Германия съществува хип-хоп партия. Тя обаче все още не е успяла влезе в Бундестага.
Автор: Кристина Райман-Шнайдер
Прочети цялата публикация