Носителката на наградите „Виенявски“ и „Менухин“ Сойонг Юн с концерт в София
„Изключително талантлива, със страхотен темперамент и искрящ талант“ Сойонг Юн се завръща на сцената на зала "България" на 24 октомври и ще представи Концерт за цигулка и оркестър №1 от Сергей Прокофиев. Диригент на вечерта е Йи-Чен Лин. В програмата са включени още Симфонични танци от Сергей Рахманинов и Симфония №31 от Моцарт.
Младата цигуларка Сойонг Юн вече има утвърдено име. Престижното музикално списание „Gramophone“ определя изпълненията ѝ като „прецизни и изключително дисциплинирани“, а критиците на „The Guardian“ заявяват, че „нейното техническо съвършенство винаги е поставено в услуга на музиката“.
Носителка на награди от големи конкурси, сред които „Йехуди Менухин“ (I награда), „Хенрик Виенявски“ (I награда) и сребърен медал от цигулковия конкурс в Индианаполис, Сойнг Юн е спечелила уважението на колегите си като цигуларка и камерен музикант от най-висок клас. Тя е все по-търсена на международната сцена, досега е свирила като солист с редица водещи оркестри, включително Чешкия национален симфоничен оркестър, Пражката филхармония, Симфоничния оркестър на Билбао, Камерната филхармония – Бремен, Оркестър „Елбфилхармони“ на Северно германското радио, Руския национален оркестър, Кралския филхармоничен оркестър, Камерния оркестър на Женева, Националния оркестър на Белгия, Симфоничния оркестър на Полското национално радио, Симфоничнте оркестри на Берн и Трондхайм, Оркестър „Солистите на Трондхайм“ и Камерния оркестър на Цюрих. Нейният нарастващ списък от сътрудници включва Кшищоф Пендерецки, Айвор Болтън, Кшищоф Урбански, Мухай Танг, Максим Венгеров, Ейджи Оуе и Михал Нестерович.
През пролетта на 2020 Сойонг Юн бе в журито на конкурса „Йехуди Менухин“ в Ричмънд, Вирджиния, участвайки също и в концерта на откриването. Сътрудничи често с Корейския камерен оркестър, с който записва „Четирите годишни времена на Буенос Айрес“ на Пиацола и Концерта за цигулка и пиано на Менделсон и има концертни турнета в Азия, Европа и Северна Америка. През 2012 заедно с Вайт Хертенщайн и Бенджамин Грегор-Смит основава струнното трио ORION, което през 2016 печели Първа награда и наградата на публиката на конкурса за камерна музика „Migros Kulturprozent“ в Цюрих. Свири в Уигмор Хол – Лондон, „Тонхале“ – Цюрих, Щутгарт, Единбург, Белфаст и Манчестър.
Базирана между Барселона и Сеул, Сойонг Юн учи в Националния университет по изкуствата в Южна Корея, в Кьолнския университет за музика и танци при Захар Брон и в Цюрихския университет по изкуствата.
Свири на цигулка на Джовани Батиста Гуаданини , изработена в Торино през 1773.
Своя Първи концерт за цигулка Прокофиев започва да пише през пролетта на 1914, но го завършва чак след три години. През това време работи над поръчания от Дягилев балет „Ала и Лолий” (от който извлича по-късно известната „Скитска сюита”) и операта „Картоиграчът” (по едноименната новела на Достоевски). През много плодотворната 1917 са създадени „Мимолетности”, „Класическа симфония”, кантатата „Седмината”, Третата и Четвъртата клавирни сонати, както и Първия концерт за цигулка. Първото изпълнение на произведението е планирано за ноември 1917, но Октомврийската революция осуетява намеренията им. Премиерата все пак се осъществява на 18 октомври 1923, но вече в Париж, в Гранд Опера, под диригентството на Сергей Кусевицки. Соловата партия е изпълнена от концертмайстора на оркестъра Марсел Дарие. В залата присъстват знаменити личности като Пабло Пикасо, Александър Бенуа, Анна Павлова, Карол Шимановски, Артур Рубинщайн и др. Първоначално творбата била приета доста хладно – авангардно настроената аудитория я счела за недостатъчно съвременна, носеща още следите на романтизма. Но с времето концертът печели все по-голяма популярност, особено след великолепното изпълнение на Йожеф Сигети на 28 декември 1928 в Париж. След години прочутият цигулар пише, че в концерта е усетил „настроението на малко момче, заслушано в приказка”. Светлата, съзерцателна лиричност и жизнена скерцозност на този концерт са привличали през годините едни от най-големите изпълнители на двадесети век – Давид Ойстрах, Изаак Щерн, Натан Милщайн, Руджиеро Ричи и др., които оставят великолепни записи на творбата.
Прочети цялата публикация