БНР | 15.07.2016 11:55:34 | 222

„Алчина” и „Ариоданте” на Хендел - нови документални записи от Женева и Лозана


Тази вечер ще предложим на вниманието ви две Хенделови опери в съвсем нови документални записи от Женева и Лозана, спектаклите са от 25 февруари и 22 април 2016-та. Преди около година оперният свят се възхищаваше на вълшебното и опияняващо начало на прочутия фестивал в Екс-ан-Прованс: новата постановка на англичанката Кейти Мичъл на „Алчина”, определена от критиката като остроумна и изобретателна, а изпълнението на солистите и Фрайбургския бароков оркестър под ръководството на Андреа Маркон - като празник за ухото. Оправдани възторзи, след като съставът в Екс-ан-Прованс бе оглавен от звездните Патрисия Петибон и Филип Жаруски, макар майсторството на Петибон да бе оспорено от някои твърде взискателни специалисти. Френската „Алчина” от миналата година обаче отдавна е на разположение на меломаните в Мрежата, докато тази вечер имате единствената и уникална възможност да чуете запис от Операта на Нациите в Женева с участието на не тъй звездни солисти, затова пък млади, красиви, амбициозни, с прекрасни гласове и ръководени от безспорния и безупречен бароков специалист - младия аржентинец Леонардо Гарсия Аларкон.
Роден през 1976 година в Ла Плата - столицата на провинция Буенос Айрес, Аларкон е учил клавесин и орган и няколко години е бил асистент на Габриел Гаридо - друг сериозен бароков специалист от Аржентина. През 2005 Аларкон създава ансамбъл Capella Mediterranea, който днес е сред изявените барокови състави. Както подсказва името, идеята за ансамбъла е възникнала от особената страст на основателите към музиката на страните от средиземноморския район, а целта им е била да предложат различен подход към бароковата музика от романската традиция. След многобройни и много успешни сценични изяви на Capella Mediterranea, съпроводени от активна звукозаписна дейност с над 10 издания, днес Леонардо Гарсия Аларкон е уважаван специалист, преподавател в Женевската консерватория и изследовател, съсредоточен върху проблемите на инструменталната интерпретация през XVII век.
В спектакъла на „Алчина”, състоял се на 25 февруари тази година в Операта на Нациите в Женева, главната роля изпълнява красивата американка Никол Кабел. Тя е с година по-млада от диригента Аларкон, а кариерата й започва точно в годината, когато той е основал своя бароков ансамбъл - 2005, когато Кабел триумфално печели едно от най-престижните състезания за вокалисти на планетата - конкурса на Би Би Си „Певец на света” в Кардиф. В ролята на рицаря Руджеро - причина за боричканията между прекрасните дами в операта, се изявява мецосопраното Моника Бачелли. Младата италианка е заместила обявената преди това шведка Малена Ернман - бляскава звезда, предпочитана от барокови специалисти като Рене Якобс, Уйлям Кристи, Марк Минковски, Франс Брюген и самия Николаус Харнонкур. Останалите допълват един достоен Хенделов ансамбъл. В ролята на Моргана, сестрата на Алчина ще слушате младата австралийка Шивоун Стаг, за която небезизвестната Криста Лудвиг е казала, че притежава „един от най-красивите гласове, които някога е чувала”. Оронте, любовникът на Моргана, е флорентинецът Аничио Дзорзи Джустиниани - изключително красив млад мъж, тенор, високо ценен както от диригенти като Рикардо Мути и Хесус Лопес-Кобос, така и от Алан Къртис, Фабио Бионди и Отавио Дантоне. Още една млада красавица в състава на „Алчина” - шведката Кристина Хамарстрьом в ролята на Брадаманте, годеница на Руджеро, представяща се за своя брат на име Ричардо. Хамарстрьом е дебютирала през 2004 в Брюксел като Пенелопа в операта на Монтеверди „Завръщането на Одисей в родината”. В последното десетилетие тя работи предимно с барокови специалисти:  Филип Херевеге, Рене Якобс, Кристоф Русе и Еманюел Хаим. В ролите на Мелисо - наставника и учителя на Руджеро и Оберто - момчето, търсещо своя баща, ще слушате бас-баритона Майкъл Адамс от Тексас, който наскоро стана част от състава на Дойче Опер в Берлин и още една млада американка - сопраното Мери Феминиър, родена в Алабама, която в следващия сезон ще бъде част от трупата на Гран Театр - Женева.
След цялостния запис на „Алчина” ще прозвучат фрагменти от „Ариоданте” - другата опера на Хендел по мотиви от „Орландо Фуриозо“ на Ариосто. Спектакълът се е състоял в оперния театър на Лозана на 22 април 2016 с участието на солисти, хора на операта в Лозана и Камерния оркестър на Лозана, дирижирани от Диего Фазолис.
В ролите участват:
Ариоданте – Юрий Миненко, контратенор
Джиневра – Марина Ребека, сопран
Далинда – Клара Мелони, сопран
Кралят на Шотландия – Йоханес Вайсер, бас
Лурканио – Хуан Санчо, тенор
Полинесо – Кристоф Дьмо, контратенор
Одоардо – Жереми Шютц, тенор

Съдържание на операта „Алчина“

събота, 16 юли от 20.00 часа

Прочети цялата публикация