БНР | 08.04.2018 07:05:34 | 435

Отец Георги Янъков: Смъртта за християните няма смисъл на обреченост




"Още в първите секунди на 12-тия час, вечерта, се поздравяваме с "Христос Возкресе". Според Евангелския разказ вечерта, или по-точно сутринта много рано, жените мироносци, приготвили благовонията за да помажат тялото Христово, отиват на гроба и установяват, че гробcът е празен. Получават ангелското Благовестие за възкръсналия Христос и с радостни сърца се връщат при апостолите, за да им съобщят тази изключителна вест. Затова Пасхалното Великденско богослужение е вечерта в събота. То се състои от Пасхална полунощница, Утриння и тържествена Света литургия, Златоустова. Тази служба е Пасхална вечерния, на която се чете Евангелският текст на всички езици, в знак на това, че Благовестието за възкръсналия Христос се разпространява по цялата земя, по целия свят, сред всички народи. Поздравът "Христос Возкресе" го чуваме от Пасха до Отданието на Пасха, т.е. до възнесение Христово, което е 40 дни след Пасха. Този поздрав отеква в сърцата ни през цялата година, защото ние не празнуваме Възкресение Христово само на Пасха, т.е. само един път или само трите дни, които са посочени в календарчето като празника Възкресение. Празникът Възкресение го празнуваме всяка неделя, тъй като денят е ден на Христовото възкресение, така наречен деня на Слънцето - Христос, който е Слънце на правдата.

Това разказа отец Георги Янъков, който служи в столичния храм "Покров Богородичен". 


"За нас християните Възкресението Христово е възвръщане към живота, което е дело на нашия Бог, нашия Господ Исус Христос, с което той показа, че е господар на живота. Възкресението е тържество, победа на живота над смъртта. А то е съкрушаване на Сатаната, то е избавяне от пленничеството на Сатаната, тъй като до идването на Христос на земята неминуемо човешките души са отивали в Ада. С възкресението си Христос разбива ключалките на Ада, освобождава държаните, пленените от там души, дава възможност на всички, които искат да го последват. След като се е погрижил за тези, които са на земята, които все още са в този живот, Той,  пребивавайки тридневно в гроба, с душата си слиза в Ада и там дава възможност на тези, вехтозаветни праведници и всички, които са готови да го последват да сторят това. Затова и в църковните песни Възкресението се изобразява като победа на Бог над адските порти, разбиване на адските порти.

Възкресението също е отваряне на Райските двери. Забележително е, че първият жител на Рая, това е благоразумният разбойник, който бил разпнат с Христос, на когото сам Господ Исус Христос дал обещанието: "Истина ти казвам, днес ще бъдеш с мен в Рая." От Възкресение Христово насам за човека вече смъртта не е страшна. Смъртта за нас, християните няма този смисъл на обреченост, какъвто е имал за вехтозаветните хора. Смъртта за нас, християните е по-скоро една временна почивка, временна раздяла на душата с тялото, която раздяла ще бъде преодоляна. Възкресението Христово ни дава залог, че и с нас ще се случи същото, което се случи с Христос -и ние един ден ще възкръснем. В това ни уверява сам Господ Исус Христос. Приемаме смъртта един вид като резултат на нашите грехове, защото, въпреки че сме изкупени, чрез кръстните страдания от греха, ние продължаваме, понякога съвсем съзнателно, да посягаме към грях. Но, вече спасителното дело Христово ни дава възможност, когато се осъзнаем, да се обърнем отново към Бога и в тайнствата на църквата да кажем: "Отче небесни, прости, съжаляваме, сгрешихме отново. Ще се стараем повече да не се повтаря". Бог е дълготърпелив и многомилостив. Знаем, че той невъзпитана Бог е дълготърпелив и много милостив знаем, че той не иска смъртта на грешника, но да се обърне той и да бъде жив. Така че колчем паднеш - стани. Тази сила ни дава Христовото Възкресение

Отец Георги предупреди родителите, че когато възпитават децата си не бива думите и делата им да се разминават, защото делата имат по-голямо значение от думите. 

"Възкресение Христово е центъра на нашата християнска вяра, но не може да разглеждаме Възкресението като единствения факт на нашата християнска вяра, изолиран от всички останали моменти от Божия план за спасението на света и човека като примерно въплъщението и рождението".
"Не може да казваш на детето си: "Недей да пушиш цигари, защото е вредно, ти не ме гледай мене, че аз пуша, аз вече съм стар" или пък друго такова безсмислено оправдание да измислиш. Как ще те послуша? Най-малко ще го научиш на двуличие. Ще го научиш че има неща, които знаем на теория има обаче неща и които се случват в практиката и едното с другото няма нищо общо, а от това, че няма нищо общо едното с другото няма никакъв проблем". Няма как да стане. Затова и по примера на Господ Исус Христос, който проповядваше и действаше според това, което проповядваше.
Надяваме се на Божията милост, но нека да не изкушаваме Бога като черпим с пълни шепи от удоволствията на света, разчитайки, че той ще ни прости, каза отец Георги.

Прочети цялата публикация