БНР | 22.04.2018 11:45:16 | 249

„Така правят всички жени“ от киносезона на Метрополитън


Атракциите и екзотиката бяха предпоставени в тази нова постановка още със съобщението, че британският режисьор Фелъм Макдърмът е пренесъл действието на моцартовия шедьовър в средата на ХХ век, при това не другаде, а в прочутия увеселителен парк Кони айлънд в Бруклин, Ню Йорк. Декорите в този стил бяха цветни и впечатляващи. Заедно с подбора на солистичен състав, изключително подходящ за тази комедия, режисьорът  прави предварителен кастинг и за циркови и кабаретни артисти, които никога не са стъпвали на тази най-отговорна оперна сцена в Америка. Една от тях, известна огнегълтачка, признава, че дори не е мечтала да се изявява там. А 32-годишният гълтач на ножове, който в интервюто в антракта сподели, че на това го е научила сестра му, нищо че доскоро му е казвала никога да не прави като нея, той каза също, че феновете на операта вероятно не ходят на Кони Айлънд, но ето че сега всички атракции имат шанса да достигнат до тази елитна аудитория. Самият той призна, че никога не е влизал в Метрополитън опера, преди да се яви на прослушване за тази постановка. Ето как двата свята се опознават.

И ние в София гледахме нещо уникално – и не се притеснявам, че звучи пресилено. Забавлението беше не само голямо, но и удивително поднесено. Защото подобни смесици биха могли да изглеждат пошли и неуместни, а в случая всичко беше толкова добре направено, толкова на място и така стиковано, че зрителят да усети динамика подобна на немите филми. Само че тук действието е съпроводено и от нелека партитура. Блеснаха изпълнителите на двете комични роли – манипулаторите в „Така правят всички жени“ Дон Алфонсо и Деспина. Британският баритон Кристофър Молтман показа целия си потенциал – на моменти приличаше на героя от анимацията „Маската“ с яркожълтия си костюм. Чудесно се справи и бродуейската звезда Кели О”Хара като камериерката Деспина – нейното присъствие беше чудесно изградено и оправдано, защото двете девойки – Фиордилиджи и Дорабела, бяха отседнали в мотел, където Деспина ги обслужваше. Всички критици, а и Джойс ДиДонато, която беше водеща на прякото излъчване от Мет, отбелязаха колко добре се справя ОХара с италианския, защото тя е специалист в мюзикълите, които пее на английски. Самата певица се пошегува в интервюто, че толкова пъти е играла на Бродуей героини с италиански акцент, че явно това й е помогнало.

Сестрите бяха подбрани умело – американският сопран Аманда Маджески беше чудесна като по-консервативната и неподатлива на флирт Фиордилиджи – за една от нейните големи арии, така прочути в тази опера, тя беше качена на балон в лунапарка, и летеше нагоре-надолу. А до Маджески, която е висока и стройна, италианският мецосопран Серена Малфи беше като по-малката и по-хитра сестра, склонна да се отдаде на забавленията, дори това да означава, че ще изневери на годеника си. Двете заедно бяха приказен дует, който във всеки един миг лееше красиви, добре спяти мелодии – беше наистина впечатляващо!

Маджески и  Малфи имаха нелеки актьорски задачи, наред с пеенето – като сложна хореография бяха влизанията и  излизанията от мотелските стаи, а освен вратите, се въртяха и целите стени – така героите бяха ту вън, ту вътре. Съвършено отработени, както сподели Серена Малфи в паузата пред Джойс ДиДонато – с много репетиции. В тази част от действието бяха намесени и мъжете в историята – младите военни Ферандо и Гулиелмо, които изпитват верността на своите възлюбени момичета. И те бяха подбрани да се различават на вид – в ролите американският тенор Бен Блис и чешкият баритон Адам Плахетка – отлични интерпретатори на Моцарт, а и чудесни актьори.

В цялото това вихрено действие на моменти излизаха на преден план майсторите на бурлеската, в друг пък те съдействаха да се променя мизансцена и винаги показваха съпричастност на главните герои.

И задължително трябва да отбележа присъствието на оркестъра на Метрополитън опера, дирижиран от Дейвид Робъртсън – едва ли може да се желае по-добра работа плътно до певците във всеки един момент, в прочутите арии и в трудните, но прекрасни ансамбли. Маестро Робъртсън определено беше един от героите на вечерта.

И както можеше да се очаква – по време на излъчването нашата Соня Йончева отново беше в центъра на вниманието – тя представи третото си, рекордно участие в програмата „На живо от Ню Йорк“ в операта „Луиза Милер“ от Верди – спектакъл, за който вече се говорят суперлативи в американските медии след премиерата в Метрополитън на 29 март. 


Прочети цялата публикация