БНР | 22.08.2018 09:00:02 | 187

Метроном избра – Русенската държавна опера на софийска сцена с постановки на „Турандот“ и „Луд Гидия“


На 10 май Русенската опера предложи на софийската публика - „Турандот“. Една от най-популярните и играни в света опери е поставена от режисьора Нина Найденова. Специално за това представление е поканен диригентът Марко Дзамбели, а съставът е звезден! В ролята на Турандот - Драгана Радакович, Калаф - Михеил Шешаберидзе, Лиу - Алиса Зиновиева, Тимур - Евгени Станимиров, Император Алтум – Момчил Караиванов, Пинг - Добромир Момеков, Панг - Момчил Караиванов и Понг - Александър Баранов.
На следващия ден русенци представиха и спектакъла, който е един от акцентите в програмата на театъра – „Луд Гидия“ от Парашкев Хаджиев.
Диригент е Димитър Косев, а в ролите ще чуете: Стоян Стоянджов - Радан, Андреана Николова - Раданица, Таня Радева-Лазарова - Зорница, Борис Луков - Илия, Добромир Момеков - Мечо, Петя Цонева - Куна, Момчил Миланов - Отец Матей, Александър Крунев - Осман бей, Александър Баранов - Кадия, Иван Пенчев - Тъпанар, Димитър Кюркчиев - Първи чорбаджия, Стефан Пенчев - Втори Чорбаджия, Стилян Цветков - Първи жътвар, Искрен Рибчев - Втори жътвар.
За пръв път в Дунавския град творбата е поставена през 1967 година с режисьор Борислав Дионисиев и диригент Димитър Манолов, а следващата продукция е от 1987 година с режисьор Румен Нейков и Борис Спасов на пулта. 30 години по-късно директорът на Русенската опера кани проф. Павел Герджиков и младия диригент Димитър Косев. Хореограф е Анна Пампулова, художник на декорите - Иван Токаджиев, художник на костюмите - Цветанка Петкова-Стойнова, диригент на хора е Пламен Георгиев и хормайстори Емилиян Акимов и Александър Тинков. Със специалното участие на фолклорно танцува трупа „Найден Киров“ с хореограф Богдан Донев.
Екипът работи в пълно единомислие и съгласие относно визуалната концепция на представлението. Търси се „условният реализъм“, който отдалечава от конкретиката на времето и пространството на буквализма, но изважда на показ преживяванията на героите.
Въпреки че първата оперета на Парашкев Хаджиев – „Деляна“ е грубо критикувана и дори свалена от сцената, само три години по-късно, в Музикалния театър в София е поставена втората му оперета - „Айка“. Тя има голям успех, а през 1957 отново в Музикалния театър е премиерата на първата му опера - „Имало едно време“. След нея пише и третата си оперета  „Мадам Сан-Жен“.
Иван Генов, известният автор на текстове за песни, с когото Хаджиев работи за „Айка“, предлага на композитора либрето за лирико-комична опера по сюжета на стихотворението на Пенчо Славейков – Либретистът разработва твърде свободно популярното стихотворение на Славейков – изменя и значително допълва сюжетното действие, вмъква нови действащи лица.
Парашкев Хаджиев пише бързо, напрегнато и с голямо увлечение върху тази опера, тъй като е привлечен от народностния характер, искрената лирика и комедийността. Композиторът завършва музиката в много кратък срок – само за няколко седмици. Първото представление на операта „Луд гидия“ е на 30 ноември 1959 година по време на четвъртия преглед на българското музикално творчество в Софийската народна опера. Диригент е Асен Найденов, а режисьор Драган Кърджиев.

Прочети цялата публикация