БНР | 25.07.2019 15:28:06 | 101

Хосе Кура - благородният аржентинец


Всички знаем, че Пловдив е Европейска столица на културата. Ясно е, че всички традиционно големи фестивали са част от специалната програма по този повод. Такава е ситуацията с Opera Open. Факт е, че програмирането на фестивала тази година е изключително силно. Моят личен фаворит (при наистина сериозна конкуренция) е Отело с Хосе Кура.
Спектакълът е този петък на Античния театър.

Целият състав е силен, но фигурата на аржентинският тенор е ярка и открояваща се в много отношение. Обвит в клишета - от определението "четвъртият тенор" след тримата големи, през най-секси тенорът до най-арогантния сред тенорите, той обича да има мнение и да го изразява. Случвало му се е дори да се конфронтира с публиката, част от която го е освиркала на спектакъл в Испания.
Със сигурност е от смелите. Но по-важното е как пее. Хубаво е, че в Повдив той ще гостува в една от коронните си роли (по брой изиграни спектакли и оценка на критиката), а именно - Отело.

Но нека започнем отначало - а то е на 5 декември 1962-ра в аржентинския град Росарио, главния град на провинцията Санта Фе. Тогава е роден Хосе Луис Виктор Кура Гомес. Първо свири сериозно на класическа китара, 15-годишен е, когато дебютира като хоров диригент, на 16 започва да свири на пиано и да учи композиция - тоест, подготовката му е многостранна, преди да се захване да пее.

Всъщност голямата му мечта е да композира. Следва в музикалния департамент на университета в родния си град, после печели стипендия за Театро Колон в Буенос Айрес, набляга сериозно на дирижирането и композирането, но вече и пеенето е на дневен ред. През 1991-ва (когато е почти на 30) се премества да живее в Италия вече с идеята за певческа кариера. 1994-та e изключително важна за аржентинеца - тогава той печели Първата награда на Опералия (конкурса на Пласидо Доминго) и прави първия си голям запис на цяла опера за голяма компания - на "Вилиси" от Пучини. Именно през 1994-та му се събират много дебюти - включително в САЩ (в операта "Федора" на Умберто Джордано редом с Мирела Френи). Година по-късно е дебютът му в Ковънт Гардън в "Стифелио" на Верди. Следват ключови роли в Самсон и Далила, Норма, Кармен, Андре Шение... репертоарът му става все по-обширен, а впечатляващите интерпретации му гарантират мястото сред най-обещаващите нови певци. През 1997-а пее на фестивала в Равена под палката на Рикардо Мути в Селска чест от Маскани.

Междувременно BBC избират именно Хосе Кура за сегмента за Пучини в поредицата Великите композитори. Същата година дебютира в Ла Скала в Джоконда на Понкиели и е поканен веднага за следващите два сезона, все под палката на Рикардо Мути. Междувременно пее дуети със Сара Брайтман, и продължава да разширява репертоара си. Пак през тази 1997-а е първата му поява в Отело - в оперния театър в Торино, този път диригент е Рикардо Мути, а заглавията във вестници на следващия ден са зашеметяващи - "Хосе Кура: Новият Отело се роди". Е, следват гастроли по големите сцени на петте континента. А сега и в Пловдив.

Но Хосе Курса не е типичният тенор. Страстта му към дирижирането го повежда и по тази пътека. В края на 90-те дирижира спектакли на Селска чест и Палячи (като тук пее и ролята на Канио), явно добре, защото получава покана за тригодишен договор със Синфония Варсовия (тук поема палката не от кого да е, а от Йехуди Менухин). Любопитно е, че гастрола на Хосе Кура в Пловдив почти съвпада с концерта на същата тази Синфония Варсовия във Варна.

През 2007-а талантливият аржентинец влиза и в още две роли - на режисьор и сценограф - от Самсон и Далила в Германия до Селска чест във валонската част на Белгия. Оттогава е и гост-преподавател в Кралската музикална академия в Лондон. И с това маркираме само някои от големите събития и успехи в кариерата на Хосе Кура. Наградите, и почетните звания са много, записите на опери - над 12. 

Безспорно той не може да остане незабелязан - на сцената и извън нея. И сега е част от афиша на Пловдив като Европейска столица на културата.
Диригент на спектакъла ще бъде Деян Чобанов, режисьор - Нина Найденова, Античният театър е преобразен в средновековен Кипър от сценографа Светослав Кокалов (награди "Аскеер" за "Бурята" и "Дон Кихот" на Александър Морфов). Костюмите от периода са дело на художничката Цветанка Петкова - Стойнова, a танците са поставени от Боряна Сечанова. Хорът се ръководи от Драгомир Йосифов, а начело на оркестъра на Опера Пловдив е концертмайсторът Мичо Димитров. В ролята на Дездемона е Таня Иванова, а Яго е бъде интерпретиран от Пиеро Теранова. Останалите партии се изпълняват от Елена Чавдарова - Иса, Марк Фаулър, Александър Баранов, Александър Носиков, Евгений Арабаджиев и Август Методиев.
Очаква ни голям спектакъл!

Прочети цялата публикация