БНР | 28.07.2019 13:26:02 | 117

Хамид Имамски: Фолклорът е океан без дъно


„Фолклорът е единственото нещо, което издържа на превратностите на историята, на политиката, на промените. Защото това е душата. Това е духът. Това е сърцето на народа, на хората, на личностите.“ Това каза пред БНР Хамид Имамски, изпълнител на автентичен родопски фолклор, който гостува на предаването "Нощен хоризонт".

Дядо му по майчина линия обичал да казва, че ако искаш да видиш сърцето на родопчанина, просто трябва да му изпееш една родопска песен. В родопските песни всеки може да преоткрие себе си и своя проблем, вярва и Хамид Имамски, според когото може би те затова са „толкова докосващи“. Не само в родопските песни, в целия български фолклор всеки може да открие съдбата си, подчертава той.

„Бог е един. Друг е въпросът кой какво чувства и кой откъде черпи информация за него, защото религията е по-тесен възглед за Бога. В крайна сметка, като турим чертата, всички ние се прекланяме пред един и същи субект, казано на философски език“, каза още Хамид Имамски. 

Той е от Триград, или мястото, чието име значи „заградено от три страни“.

„Хамид от малък израсна сред нас. От малък пее. В детската градина го обожаваха всичките. Много пееше, много е добър, много сърдечен човек“, разказва жителка на Триград.

„Той е чудесно момче. Още от малък съм му казвал, че има дарба заложена в него и сега вече изпъкна като певец, който знае песни от едно време, от старо време, от корените на Родопа ги извлича тия песни и хората много го харесват. Има един меден глас, уникален. Като го слушаш, ти пълни душата“, разказва и друг от местните жители за певеца.

На Роженските събори Хамид пее от седемгодишен, спомня си друг мъж от Триград, за когото най-ценно в творчеството на Имамски е, че той изпълнява старите песни в техния автентичен вид - така както вече трудно могат да се чуят другаде.

„До старини да пее, да не спира“, пожелава му друг жител на Триград, който го нарича „приказно момче“.

Хамид Имамски смята, че дължи успеха си най-вече на желанието като излезе на сцената 1:1 да предаде чутото от възрастните хора, защото „човек не бива да отстъпва от истинското“. И добавя, че „като че ли има някаква вълна в момента, някаква потребност от това, някакъв глад за истинското, за автентичното“.

Първият му албум се казва „Чеирен се е запалил“ и за него певецът казва, че показва душата му. Повечето песни там са местни – от Триград, но се е опитал да разшири песенната география на Родопите. „В следващи мои проекти съм се замислил сериозно да засегнем всяка една част от Родопите, защото фолклорът е океан без дъно.“ Хамид дава пример с песента „Мехмедо, синко, Мехмедо“, която досега не е била официално изпълнявана и записвана и се харесва навсякъде, където пее.

Хамид Имамски по образование е лесовъд. Няма музикално образование, но има тънък усет за песента и нейната значимост. „Песента е лек за душата, някаква психотерапия. Често пъти срещам хора, отчаяни поради една или друга причина. „Изкарай ми една песен, да ми олекне!“

Тази година е пял поне на 50 бала само в района на Родопите. „Знаем кой набор завършва тази година – деца, бъдещото поколение на България, които за мое учудване страшно много са впечатлени от тоя фолклор, докосва ги.“

Хамид Имамски сподели, че голяма част от фолклорното богатство, което показва, дължи на прабаба си по майчина линия, която е живяла до 110 години и която нарича „жива енциклопедия“.

„Тя знаеше толкова много песни, с толкова дълбок смисъл, толкова истински. Успях около 500 да ги записвам. Както едновремешните лексикони учениците си правеха, и аз по същия начин – нещо като хоби: записвах си ги. По едно време бяха много объркани, седнах малко да ги класифицирам – любовни, исторически, битови...“, спомня си изпълнителят. 

В момента Хамид Имамски пише и книга, в която също ще разкаже за приноса на прабаба си за обогатяването на песенния му репертоар.

Певецът изрази още недоумението си от това че, "едно 100-150 песни от великата Радка Кушлева са заличени умишлено от национален ефир само и единствено защото в тях се пее за Хасан, Мехмед и т.н." 

"Това е част от  българската национална култура, това си е български фолклор. Фолклорът е над парите, над политиката, над интересите. Фолклорът е дух. И когато тръгнеш да продаваш дух, става нещо опасно. Нали разбирате какво значи да продадеш душата си? Казвам много силни думи, понеже ме боли за този фолклор", допълни изпълнителят на родопски песни. 

Цялото интервю с Хамид Имамски чуйте в звуковия файл. 

Прочети цялата публикация