БНР | 29.08.2020 06:20:39 | 145

Българските хорá като мандала


Катя, Ема, Ива и Цвети са четири млади дами, които популяризират българския фолклор по нетрадиционен начин, създавайки графични изображения на стъпките на българските хорá. Досега са успели да нарисуват стъпките на 34 хорá. Изобразени в кръг, те придобиват формата на мандала или шевица и носят силни послания.

Проектът се нарича „Таратанци“. Това е стара българска дума, която много хора употребяват със значението за неразбираеми и безсмислени неща, обяснява Цветелина Панова, дизайнер на проекта. „На нас много ни хареса звучността на думата, хареса ни, че в самата дума се съдържа думата танци, макар че не е свързана с танците като смисъл."

И четирите съмишленички в екипа вярват, че фолклорът е важен и съдържа „много истини и мъдри неща“. Затова искат да го представят на модерния човек по забавен, интересен, разбираем и неочакван начин. Така начинът, по който се представят българските хора, не е свързан с танцуване, а с наслада от формите, които хората образуват, изобразени графично.

Вече са развили изображенията на 34 хора. Планират да се свържат с различни школи за танци и заедно да правят нови схеми, за да обогатяват колекцията си от графични изображения.

Представете си, че танцувате хоро в кръг и сте боядисали краката си с боя. Танцувайки в кръг, ще се получи една фигура. Това са нашите фигури“, разказва Цветелина в предаването "По първи петли".

Освен нея, останалите дами в екипа са Екатерина Петрова, която има опит в народните хора и икономическо образование, Емануила Живкова, която се занимава с видеата, анимациите и GIF изображенията по проекта и Ива - педагог, който разработва детските програми на фолклорна тема, простиращи се не само върху танците, но и върху приказки и гатанки.

„Започнахме от един младежки форум, където направихме основните стъпки на едно хоро. По-късно направихме продукт за деца – една детска игра, пъзел за танцуване, където могат да си подредят на различни хора стъпките и да си танцуват отгоре. Като видяхме как децата изиграват основното движение, връщат се обратно, изиграват го отново, и всъщност по този начин – чрез наблюдението на малките въодушевени играчи се сетихме, че ако завъртим стъпките, за да се получи непрекъснат кръг, няма да има нужда децата да се връщат и да се редят на опашка. По този начин се появиха тези схеми. Обратната връзка от хората е, че са много силни като форми.“

„Хората ги възприемат като шевици, като българските мандали, всякакви цветя, слънца, снежинки…“

Всяко хоро, изпълнено в кръг и визуално представено чрез неговите стъпки, има автентична и уникална форма. Тактовият размер е изобразен чрез броя линии на фона на визуализациите, а използваните цветове съответстват на българските фолклорни костюми, характерни за региона, от който произхожда хорото.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл. 

Снимки в текста: Проект „Таратанци“

Прочети цялата публикация