Fakti.bg | 19.01.2021 09:47:30 | 201

Сдружение "Кинопамет": Ще има ли оставки след гаврата с Филип Трифонов?


Скандалното решение на комисията към културното министерство, която през 2018 година нагло отхвърли поредната молба на любимия актьор на поколения българи Филип Трифонов за отпускане на парична награда за заслуги към държавата, е акт на чиновническо бездушие и цинизъм, за който задължително трябва да се носи и да се поеме политическа отговорност, категорични са в сдружение „Кинопамет“. Гражданското сдружение ще настоява за оставките на всички „замесени“ по веригата висши чиновници в Министерство на културата (МК), които гласуваха Филип Трифонов да не получи въпросната награда за заслуги, с което де факто и де юре го оставиха без средства за препитание и за лекарства.

Огромната обида и оскърблението, което нанесоха с това свое решение чиновниците в МК на харизматичния актьор, произнесъл едни от култовите реплики в българското кино и снимал се в 37 филма, заслужено станали част от неговия Златен фонд, съсипа здравето му и неизбежното се случи на Богоявление, когато той ни напусна, за да стане част от небесната трупа, отбелязват от сдружение „Кинопамет“.

Траурният венец и съболезнователният адрес, изпратени от Министерството на културата на опелото на звездата от „Оркестър без име“ и „Момчето си отива“ в столичния храм „Св.Седмочисленици“ не могат обаче да изкупят огромната вина, която носят служителите във ведомството, обрекли именития ни актьор на мизерия и страдания през последните му години, категорични са в сдружението.

В Министерство на културата са длъжни да не забравят за приноса на големите български творци и артисти, редно е да ги ценят и да им оказват необходимата подкрепа когато те са още между нас и наистина се нуждаят от помощ и съдействие, а не да се сещат за тях и да им отдават с гузна съвест жестове на закъсняло признание и почит, когато вече ги няма на този свят, заявяват от сдружение „Кинопамет“. В тази връзка настояваме и за незабавната оставка на директора на дирекция „Сценични изкуства“ в културното министерство Елиянка Михайлова, която, безспорно, носи най-голямата вина за отхвърлянето на молбата на Филип Трифонов за отпускането му на пожизнена награда за заслуги към държавата и нацията, както и за оставките на членовете на политическия кабинет на министър Боил Банов, които пряко отговарят за въпросния ресор, изтъкват от сдружение „Кинопамет“.

Въпреки че зрителите го свързват с брилянтните му и незабравими филмови роли, Филип Трифонов бе любимец и на театралната ни публика, която го аплодираше на сцените на Сатирата, Народния театър, театър „София“ и театъра в Благоевград, както и на независимите сцени, но уви, чиновниците на бул. „Стамболийски“№17 кой знае защо прецениха и отсъдиха, че Момчето на българското кино няма необходимите качества и принос към родната ни култура, поради което не е достоен да вземе скромната парична награда за заслуги към държавата от 700 лв. на месец, с което нагледно показаха, че са изцяло некомпетентни и не заслужават да получават тлъстите си заплати и сериозни бонуси към тях, осигурявани им от българските данъкоплатци, посочват от „Кинопамет“.

От сдружението припомнят, че към днешна дата, за съжаление, и редица други забележителни български артисти, певци и творци са оставени да мизерстват и да се чудят как да свързват двата края в условия на пандемия, тъй като в МК очевидно не се сещат и не желаят да направят необходимото, за да им бъдат дадени поне по 700 лв. на месец като пожизнени награди за заслуги, а сред тях например са и знакови личности от ранга на Мими Иванова и Развигор Попов, както и Маргарита Хранова. Най-обидното обаче е, че докато големи наши артисти и творци живеят в оскъдица, в Министерство на културата с лека ръка харчат и пилеят публични средства в особено големи размери за скандални изяви, които по никакъв начин не издигат престижа на страната ни, заявяват от сдружение „Кинопамет“.

Най-яркият и циничен пример за подобно разхищение на бюджетни средства е българското участие на Биеналето във Венеция през пролетта и лятото на 2019-та година, където страната ни се представи с инсталация, сглобена от няколко плоскости от евтина топлоизолация тип фибран и етажерки от плексиглас, включваща и десетина най-обикновени стъклени чаши от „Икеа“, за което обаче българският данъкоплатец плати смайващата сума от 500 000 лева, възмущават се в гражданското сдружение. Друг скандален пример за неправомерно и нецелесъобразно разхищение на публични средства бе и организирането на пошлия банкет в балната зала на Националната художествена галерия „Голямото плюскане", както бе наречен пърформансът - софра на художничката Ода Жон, по време на който на дълги маси се бе излегнала огромна самодива от суджуци, луканки, филета и всякакви скъпи мезета, а главата ѝ бе направена от зелки, карфиол и питки, посочват от „Кинопамет“.

Прочети цялата публикация