БНР | 10.03.2021 13:46:23 | 236

„Баядерка” във формат 32/120


Възобновената балетна трупа на Пловдивската опера амбициозно се представя с нова постановка на заменития гранд балет "Баядерка" по музика на Лудвиг Минкус и хореография на Мариус Петипа.

Примабалерината Веса Тонова, поднася своята хореографска и режисьорска концепция. За пореден път сме поставени пред духовния и художествен героизъм на българския балентен творец, който трябва да направи буквално „от нищо - нещо”. Веднъж, защото трупата е съвсем камерна - само 32 изпълнители, от които 18 жени, а обичайно прочутата сцена със сенките се танцува с 64 или поне 32 балерини, и втори път - тъй като тази преди всичко международна трупа е съставена от твърде млади и неопитни артисти, които са лишени от какъвто и да е било професионален сценичен опит. Не на последно място – и зарадиновоприетите пандемични правила, според които нито един спектакъл не бива да надхвърля продължителността от 120 минути. Точно затова постижението на Веса Тонова с балета на Пловдивска опера изглежда толкова значимо. Примата успява да хомогенизира облика на трупата и да й придаде професионален облик, да пригоди виртуозната хореография на Петипа, без да я лиши от драматургическата й сила и блясък и да създаде логичен сценичен разказ. Още повече, че за първи път се показва и картината на бракосъчетанието в храма между Гамзати и Солор, наказанието на разгневения Бог, бурята и знаменития апотеоз, където душите на баядерката Никия и на воина Солор най-сетне се съединават на небето, въпреки кармичните предначертания.

Красива, пестелива и функционална, сценографията е създадена от опитиния балетен художник Иван Токаджиев, а костюмите са дело на вече покойната талнатлива Цветанка Петкова-Стойнова, която се придържа към традиционното им решение с усет задвиженческа лекота и театрална характерност.

В ролята на баядерката Никия за първи път в голяма солистична партия се представя Аманда Роха (Бразилия), а като нейната съперница принцеса Гамзати - Мара Салваджо (Италия). В сложната пратия на Солор, за чиято любов се борят двете героини, разкъсван от вина и кастов дълг, се въплъщава премиер солистът на Софийска национална опера и балет Никола Хаджитанев.

Чуйте цялата рецензия в звуковия файл.


Прочети цялата публикация