Популярна диета може да причини косопад, сочи ново проучване
Диета, предпочитана от знаменитости като Кардашиян и бившия британски премиер Риши Сунак, може да увеличи риска от косопад, предупреждава ново изследване. Интермитентното (периодично) гладуване, което набира популярност като стратегия за отслабване, може да увреди космените фоликули, показват данните на китайски учени, пише DailyMail.
Изследователи от университета Уестлейк в Джъдзян, Китай, установяват, че диетата вероятно възпрепятства здравословния растеж на косата, тъй като лишава клетките от енергията, необходима за техния растеж.
Старши авторът на проучването, стволовият биолог Бинг Джан, обяснява: "Не искаме да плашим хората от практикуването на интермитентно гладуване. Просто е важно да се знае, че то може да има непредвидени последствия."
Какво представлява периодичното гладуване?
Диетата включва продължителни периоди без храна или приемане на минимални количества калории, най-често сутрин. Тя стана популярна благодарение на покойния експерт по здравословно хранене Майкъл Мозли, създател на режима 5:2. Този подход включва ограничаване на калориите до 500-600 на ден за два дни в седмицата.
Поддръжниците на метода твърдят, че той предлага редица здравословни ползи, включително намаляване на риска от деменция, освен загубата на тегло.
Резултати от изследванията: косата расте по-бавно
В проучване върху мишки, част от които били подложени на гладуване с интервали от 8, 16 и 48 часа, учените установили значителни разлики в растежа на косата. Докато мишките с неограничен достъп до храна възстановили голяма част от козината си в рамките на 30 дни, тези на интермитентно гладуване показали само частичен растеж дори след 96 дни.
Учените обясняват, че клетките на косата изискват редовна „активация“, която се подхранва от енергията, получавана чрез храната. Ограничаването на енергийния прием води до гибел на тези клетки.
Проучвания върху хора показват подобни резултати. В малък експеримент с 49 млади възрастни, подложени на 18-часово гладуване, скоростта на растеж на косата намаляла със средно 18% за период от десет дни в сравнение с контролната група.
"При хората ефектът е по-слаб. Косата все пак расте, но по-бавно," отбелязва Джан. Той добавя, че генетичните различия между хората могат да обяснят вариациите в резултатите – при някои ефектите на диетата могат да бъдат значително по-сериозни.
Други рискове, свързани с диетата
Резултатите от проучването се добавят към други изследвания, които предупреждават за потенциалните рискове от интермитентното гладуване. По-рано тази година китайски учени публикуваха проучване, което свързва диетата с удвояване на риска от смърт, свързана със сърдечно-съдови заболявания. Изследването, обхващащо 20 000 възрастни, показва, че хората, които се хранят само в рамките на осем часа на ден, са почти два пъти по-застрашени от инфаркт и инсулт в по-късен етап от живота.
Учените от университета Уестлейк планират да разширят изследванията си, за да проверят дали резултатите се отнасят и за хора или други видове клетки.
"Също така искаме да разберем как гладуването влияе върху заздравяването на кожни рани," допълват те.
Прочети цялата публикация




Клетъчното стареене може да бъде обърнато: ново откритие изненада учените
Глас народен! Повечето германци очакват наесен първия премиер на провинция от "Алтернатива за Германия"
Африка може да се разцепи на два континента след милиони години
Конфликти в задънени улици
Учени откриха генетичен превключвател, който променя пола при мишките
Защо милиони хора по света чуват необяснимо бръмчене в ушите си?
Нова теория може най-после да разгадае една от най-големите мистерии на Стоунхендж
Австрийците разглеждат САЩ като най-голямата заплаха за световния мир
Военна компания, управляваща паралелна държава в Куба, е в центъра на преговорите с Тръмп за бъдещето на острова
Вратарската сага на "Анфийлд" се разгаря - неясно бъдеще за Алисон в Ливърпул
Четири години по-късно: Серина Уилямс се завърна на корта с огромна победа (видео + снимки)
ФИФА и Иран с нови стъпки към безпроблемно участие на световното първенство
Благоевградчанинът Борислав Христов представя България на Международната олимпиада по химия в Узбекистан
Ариана Гранде оглави класацията на „Билборд“ за сингли
Предложиха санданчанина Г. Баханов и за новия състав на ЦИК
УЕФА обяви кога четирите български отбори ще научат съперниците си в Европа
Дензъл Дъмфрис поема към Реал Мадрид: Интер прибира 20 милиона евро
Бежанец от Африка опита да обезглави ирландец в Белфаст, избухнаха безредици (снимки/видео)