Соня Йончева и Красимира Стоянова в сезон 2020/2021 г. на Виенската държавна опера
Програмата на Виенската държавна опера за следващия сезон 2020/2021 г. бе обявена по време на пандемията от COVID 19 като самото представяне съвсем резонно не се състоя на обичайна пресконференция в театъра, а бе излъчено от канал ORF III – специализиран ефир на предавания за култура на Австрийската държавна телевизия. Това бе и първата официална проява на Богдан Рошчич във функцията на нов директор на Щатсопер - длъжност, която той поема от 1 юли тази година. Неговият избор за този пост бе обявен още през 2016 г. от австрийското правителство и тогавашния министър на културата Томас Дрозда, който аргументира това решение с необходимостта от смяна на поколенията в театъра.
Богдан Рошчич е на 56 години и е роден в Белград, но от 10-годишна възраст израства в Линц след като родителите му емигрират в Австрия. Завършил е Виенския университет със специалност философия и музикознание и защищава докторска степен. Започва своята професионална реализация като журналист в австрийски печатни издания. Впоследствие е директор на Ö3 – австрийско радио с насоченост към развлекателния жанр, след което се ориентира към класическата музика и прави впечатляваща международна кариера на ръководни постове в звукозаписни компании като Decca и Deutsche Grammophon, а през последните 10 години бе президент на Sony Classical.
Разбира се, основният въпрос към Богдан Рошчич бе за неговата концепция като директор на Щатсопер при положение, че досега няма опит в управление на оперен театър. Като свой приоритет той подчерта твърдото решение да ръководи в екип, веднага възстанови длъжността Музикален директор на Виенската опера и обяви, че тя ще се изпълнява от известния швейцарски диригент Филип Жордан. В афиша на своя първи сезон Богдан Рошчич е планирал 10 премиери, което е безпрецедентен случай в историята на Щатсопер, но той аргументира своето решение с нуждата от обновяване на репертоара. Първата премиера е планирана за 7 септември, а заглавието е „ Мадам Бътерфлай “ от Пучини. Досегашната постановка, която се играеше тук, датираше от 1957 г., а сценичната реализация, която сега ще я замени, е на известния британски кинорежисъор Антъни Мингела, сред чиито успешни филми са „Английският пациент“ и „Талантливият Мистър Рипли“. Постановката на „ Мадам Бътерфлай“ на Антъни Мингела всъщност не е нова, тя има своята премиера преди 15 години и тази продукция вече е представяна в много от големите оперни театри по света, включително в Метрополитън опера в Ню Йорк. Това решение на Богдан Рошчич очевидно не е изключение, а съзнателно избрана от него линия на репертоарна политика, тъй като повечето от предстоящите премиери в неговия първи сезон като директор са именно на вече известни сценични реализации и копродукции. За ролята на Мадам Бътерфлай е поканена Асмик Григорян, а на диригентския пулт ще застане новоназначения музикален директор Филип Жордан.
Втората премиера на 12 октомври е на „ Отвличане от Сарая“ от Моцарт с режисъор Ханс Нойнфелс – тази постановка отново е добре позната на меломаните, тя е от 22 години и първата й реализация е в Щутгарт през 1998 г. Следва премиера на „ Евгений Онегин“ от Чайковски с режисъор Дмитрий Черняков – спектакъл, игран в Болшой театър. Решение на Богдан Рошчич е да свали от репертоара една от легендарните продукции на Щатсопер – постановката на Франко Дзефирели „Кармен“. Това заглавие ще се играе тук отново от февруари 2021 г. , но в сценичния вариант на каталанския режисъор Каликсто Биейто. Тази ексцентрична постановка е също позната и досега е представена на 29 световни оперни сцени. Ролята на Кармен ще изпълни Анита Рачвелишвили. Следва премиера на „Травиата“ от Верди, постановка на Саймън Стоун, копродукция с Парижката опера, а в персонажа на Виолета Валери ще се превъплъти Прити Йенде.
Големи са очакванията към новата постановка на „Парсифал“ от Вагнер с премиера на 21 април 2021 г. Диригент ще бъде Филип Жордан с участие на съзвездие от изпълнители: Йонас Кауфман ще се изяви като Парсифал, а мецосопраното Елина Гаранча ще направи своя световен дебют в ролята на Кундри. Режисъор ще бъде известния руски десидент Кирил Серебреников. Сред предстоящите премиери са оперите „ Фауст“ от Гуно с участието на Хуан Диего Флорес и „Коронацията на Попея“ от Монтеверди – копродукция с фестивала в Залцбург. Едно дългоочаквано за виенската публика събитие ще бъде премиерата на „Макбет“ от Верди на 10 юни 2021 г. Ще дирижира отново Филип Жордан, а Анна Нетребко и Лука Салси са звездите в тази постановка на известния режисъор Бари Коски. Оперната дива Анна Нетребко ще гастролира в Щатсопер и в ролята на Тоска от едноименната опера на Пучини в 4 спектакъла през декември 2020 г., а Юсиф Айвазов ще й партнира като Каварадоси. Сред звездните имена на солисти в афиша на Виенската Щатсопер през сезон 2020/2021 са тенорът Пьотр Бечала с участия в оперите „Русалка“ и „Вертер“, Илдар Абдразаков като крал Филип в „Дон Карлос“, Пласидо Доминго в „Симон Боканегра“ и „Набуко“, Людовик Тезие в „Парсифал“, Роберто Аланя в „Тоска“, „Мадам Бътерфлай“ и „Палячо“. Солови концерти в Щатсопер ще изнесат Агнес Балтса, Диана Дамрау и Ервин Шрот, а на диригентския пулт отново ще гастролират Франц Велсер Мьост и Кристиан Тилеман.
Принос на новия директор на Виенската Щатсопер Богдан Рошчич е възраждането на оперното студио за млади певци към театъра, което е функционирало като успешен модел от 1976 до 1991 г., но впоследствие е преустановило дейността си. Австрийският баритон Михаел Краус ще поеме длъжността художествен ръководител на Оперното студио от началото на сезон 2020/2021 г.
Богдан Рошчич споделя своите надежди Щатсопер да отвори врати за спектакли с публика от септември 2020 г., въпреки все още неясния изход от развитието на пандемията COVID 19. Паралелно с очакванията той изразява своите съмнения дали при започване на сезона капацитета от 2 300 места в залата ще може да бъде запълнен при новите обстоятелства. Известен факт е, че 30% от публиката на Щатсопер са чуждестранни туристи, а ситуацията по отношение на международните пътувания все още е комплицирана и се мени непрестанно. Но и в този проблем Богдан Рошчич вижда възможност за благородна кауза. Той вече обяви своето решение да покани и предостави безплатни билети за спектакли на медицински служители - лекари, сестри, санитари, както и на персонала от австрийските супермаркети, като жест на благодарност и солидарност с техните усилия на първа линия по време на пандемията. Според новия директор Щатсопер трябва да бъде отворена и достъпна за всеки човек, без значение на йерархията в обществото и добави, че много от тези хора вероятно никога досега не са имали възможност да посетят представление в този театър.
В афиша на Виенската опера за сезон 2020/2021 г. традиционно има престижно българско присъствие. Две са имената, поканени да гастролират като солисти. Соня Йончева ще изпълни партията на Тоска от едноименната опера на Пучини в серия от четири представления през януари и февруари 2021 г., а носителката на титлата Камерзенгерин Красимира Стоянова ще се изяви в своята коронна роля на Маршалката от „ Кавалерът на розата“ на Рихард Щраус в четири спектакъла през декември 2020 г.
Прочети цялата публикация