Напрежение и в Музикалния театър заради нов директор
Изборът на нов директор на Музикалния театър доведе до напрежение в трупата. Две трети от състава на Оперетата застанаха зад досегашния директор Марияна Арсенова, която остана на трето място в проведения от Министерството на културата конкурс. Той беше спечелен от оперетната артиска Еделина Кънева. Министърът на културата Велислав Минеков засега не бърза да издаде заповед за назначаването й. Той обеща преди това да се срещне с трупата. Близо 200 души от Музикалния театър са се подписали в подкрепа на Марияна Арсенова. Те се съмняват, че конкурсът е нагласен. Твърдят, че има пропуски и нарушения при провеждането му. Артистите са доволни от досегашната директорка. Казват, че откакто е начело за последните 7 години салоните са пълни, постигната е финансова стабилност, а заплатите им са нараснали. От отрицателен финансов резултат в размер на над половин милион лева за театъра и опасност от закриване на културния институт през 2015-а година при предишния директор, по време на управлението на Марияна Арсенова само за 2019-а театърът е постигнал положителен годишен преходен остатък в размер над 3 милиона лева. Така от почти фалирала Оперетата е била изведена до челната тройка на най-успешните национални културни институти. "В комисията видях имена, които не познавам. Може би те не познават нашия театър и едва ли са стъпвали някога тук", коментира пред БНР Явор Радованов - артист-хорист в Музикалния театър, който се занимава и с режисура. Той казва, че управлението на Арсенова е дало силни резултати и публиката се е върнала, а репертоарната политика се е развила. "Преминахме през много тежка пандемична обстановка, много бързо след това се изправихме на крака", допълва Денко Проданов, артист-солист. "Подкрепям г-жа Арсенова, защото тя направи прекрасна програма за Музикалния театър – репертоар, млади кадри, и то чрез конкурси. Творческата обстановка в театъра е просто прекрасна", описва ситуацията Калина Ангелова, която работи в оперетата близо 40 години. "Има много голяма разлика между това да бъдеш шеф и да бъдеш лидер. Шефът казва "тръгвай", лидерът казва "аз ви водя". Тя прави това", изтъква за ръководството на Арсенова артист-солистът Александър Панайотов. "Имаме съмнения за нагласен и непрозрачен конкурс", заявява Румен Бояджиев-син, който работи в театъра от 22 години като барабанист на оркестъра, а напоследък и като композитор, аранжор и консултант по различни музикални въпроси. Бояджиев посочва отличните финансови и творчески показатели на културната институция. "Трябва да се борим за това трупите за имат глас в избирането на директорите", коментира още той пред БНР. В отговор от Министерството на културата обявиха, че конкурсът е проведен по правилата и няма основания за никакви съмнения. Конкурсът за директор на Държавния музикален и балетен център е проведен съгласно действащата нормативна уредба в областта на културата, каза заместник-министърът на културата проф. Борислава Танева. Тя поясни, че в Закона за закрила и развитие на културата е разписана и определена мандатност, а настоящият конкурс е вече закъснял с 10 месеца. В състава на конкурсната комисия с председател проф. Пламен Джуров са били включени доказани специалисти и експерти, каквито са и изискванията по наредба, каза проф. Танева. По думите й комисията е разглеждала и оценява концепциите на кандидатите за развитието на Оперетата за следващите 5 години, а не за работата на културния институт досега. Противното би означавало поставяне на кандидатите в неравностойна позиция. "Не оспорвам по никакъв начин това, което е в момента Музикалният театър, но всеки мандат има своя край", каза зам.-министър Танева. По думите й не бива да се подхожда емоционално, тъй като администрацията на Министерството на културата е длъжна да спазва законовите процедури. След провеждането на конкурса Комисията е излязла с подписан от всичките си членове протокол за одобрените резултати без възражения, а решението на министъра се опира на този протокол. Заместник-министър Танева изрази и съжалението си, че с коментари от подобен вид се измества фокусът на общественото внимание от значими постижения, които Министерството на културата е осъществило. За пример тя даде осигурените от правителството допълнителни 18 милиона лева, с които ще бъдат подпомогнати 51 държавни културни института в сферата на сценичните изкуства. Средствата се предоставят с цел преодоляване на последиците от извънредната епидемична обстановка, заради която те бяха поставени в критична ситуация. Това е поредният скандал в културните среди. В Народния театър също има напрежение заради заместник-директора му Велислава Кръстева, дългогодишен пиар на ДПС и депутат от партията на Ахмед Доган. Първи режисьорът Александър Морфов изрази гласно и нестандартно в негов стил несъгласието си с появата на Кръстева зад почетния председател на ДПС по време на парламентарните избори през октомври. Последваха оставките на главния драматург на театъра Захари Карабашлиев и на режисьора Явор Гърдев, а министърът на културата Велислав Минеков поиска смени. Към момента такива няма, а директорът на Народния театър Васил Василев към момента не е излязъл с официална позиция по случая.
Прочети цялата публикация