Анна Нетребко съди Метрополитън опера и се завръща на сцената с помощта на лобистка фирма - история на моралния фалит на най-голямата оперна прима на нашето време
Как никога не е късно да провалиш цялата си кариера и целия си живот заради безпринципност или страх...
Световноизвестната руска оперна певица Анна Нетребко e наела фирма за кризисна комуникация, лобира пред оперни театри и концертни зали за възстановяване на изявите и е подала жалба срещу Метрополитън опера в Ню Йорк заради прекратяването на ангажиментите ѝ, съобщи в. „Ню Йорк Таймс“.
Изданието не уточнява за коя лобистка фирма и за кои концертни зали става въпрос. В същото време вестникът отбелязва, че Нетребко е успяла да изнесе два самостоятелни концерта в Париж и Милано през последните месеци, имала е участие и в представления в Монте Карло.
От своя страна Метрополитън опера все още няма намерение да преразгледа решението си за отмяната на сътрудничеството с Нетребко. Генералният директор на оперния театър Питър Гелб казва, че е "неморално“ да покани Нетребко преди края на конфликта в Украйна.
...
Руското сопрано Анна Нетребко е най-голямата оперна звезда. Но кариерата ѝ се разпада заради връзките ѝ с Путин, а артистичните компании по света спорят по въпроса дали да я приемат обратно.
Суперзвездата Нетребко стои на стъпалата на богато украсеното Казино в Монте Карло, снима се с приятели и наблюдава минаващите през нощта скъпи автомобили Ферари и Астон Мартин.
"Тук е тихо и спокойно", казва тя в кратко интервю пред казиното малко преди полунощ. "И всички се обичат, което е много рядко срещано."
Краят на април е и Нетребко току-що е приключила представлението "Манон Леско" от Пучини в Операта в Монте Карло. Не така е планирала да прекара вечерта: трябвало е да бъде на близо 5000 км. оттук, в Метрополитън опера в Ню Йорк, където да играе главната роля в друга опера на Пучини - "Турандот".
След като Русия нахлу в Украйна, Нетребко обяви, че е против войната, но отказа да критикува президента Владимир Путин, когото тя отдавна подкрепя. За една нощ тя се превърна от една от най-популярните и скъпоплатени звезди на класическата музика в нещо като парий. Изявите в Миланската Скала, Цюрихската опера и Елбфилхармонията в Хамбург, Германия бяха отменени. Метрополитън опера, където от години е примадона, отмени договорите ѝ за два сезона и предупреди, че тя може никога да не се завърне на тяхната сцена.
Ангажиментът в Монте Карло, първият от повече от два месеца насам, бележи началото на усилията на Анна Нетребко за възстановяване на застрашената ѝ кариера. Това е доста необичайно място за бляскаво завръщане: оперният театър с 517 места е прикрепен към прочутото казино, а игралните автомати са в близост до фоайето. Нетребко, чиито сезони обикновено се резервират години напред, беше поканена в последния момент, когато една певица се заразила с коронавирус и усилията да се привлекат други двама заместници се оказват неуспешни.
Но Нетребко е приета радушно, като на последното си изпълнение печели бурни овации и викове "Браво!". (Същата вечер в Ню Йорк Людмила Монастирска, украинското сопрано, което я замени в Метрополитън, беше приветствана бурно, защото на поклона се увива с украинското знаме).
След спектакъла, когато Нетребко се връща в хотел "Монте Карло" заедно със съпруга си, тенора Юсиф Ейвазов, който е играл с нея в "Манон Леско", тя казва, че е почувствала облекчение от вниманието на критиците в САЩ и Европа, както и в Русия, където наскоро беше подложена на остри критики заради изказванията си срещу войната.
"Стрелят по теб и от двете страни", казва тя, насочвайки ръката си като пистолет.
След началото на войната в Украйна културните институции в САЩ и Европа осъдиха остро Москва. И бяха изправени пред трудното решение как да постъпят с руските артисти.
Много от тях прекъснаха връзките си с близките на Путин от артистичния свят - особено с диригента Валерий Гергиев, дългогодишен приятел и виден поддръжник на руския президент. Гергиев, който ръководи Мариинския театър в Санкт Петербург, където разви кариерата на Нетребко, е дирижирал през годините много концерти, които са имали политическо значение, включително един в сепаратистки регион на Грузия и друг в Палмира, след като тя беше отвоювана от сирийски и руски сили.
Други западни институции обаче бяха критикувани за прекалената си активност, след като отмениха изпълнения на руски артисти, които не бяха тясно свързани с политиката, и дори на такива, които се бяха изказали против инвазията.
Сега много културни организации са изправени пред неудобния въпрос: какво да правят с Нетребко?
Нейните връзки с Путин не са толкова дълбоки, колкото тези на Гергиев, но са съществени.
Нейното име фигурира в списък, подкрепящ избирането на Путин през 2012 г., а през годините тя се е изказвала с възторг за него, описвайки го като "много привлекателен мъж със силна, мъжка енергия". През 2017 г., в навечерието на преизбирането на Путин, тя заявава пред руска държавна информационна агенция, че е "невъзможно да си представим по-добър президент за Русия".
Понякога тя подкрепя и неговата политика; веднъж разпространява изявление на Путин в Instagram, като го придружава с емотикони с изпънати бицепси. През 2014 г. тя прави дарение за операта в Донецк, разкъсван от войната град в Украйна, контролиран от руските сепаратисти, и е снимана да държи сепаратистко знаме.
На свой ред през годините Путин обсипва Нетребко с похвали и награди. Тя е поканена да пее на Зимните олимпийски игри в Сочи през 2014 г., както и на други държавни тържества. През септември миналата година, на 50-ия ѝ рожден ден, той ѝ изпраща телеграма, в която я нарича гордост за Русия и я описва като "открит, очарователен и приятелски настроен човек, с възвишена личност и ясно изразена гражданска позиция". На концерта по случай рождения ѝ ден в Държавния дворец в Кремъл прессекретарят на президента Дмитрий Песков прочита посланието на Путин от сцената.
Преди войната Нетребко е в разцвета на кариерата си. Със силен характер и вкус към екстравагантността, тя е изградила армия от милиони верни фенове и понякога даже я наричат "Бионсе на класическата музика".
Сега тя се надява да убеди културния свят да превъзмогне връзките ѝ с Путин. Тя е наела фирма за кризисни комуникации, лобира пред оперни театри и концертни зали за ангажименти и е подала жалба срещу Метрополитън.
Питър Гелб, генерален мениджър на Метрополитън, заявява обаче, че би било "неморално" да я ангажира по време на война. Метрополитен работи в подкрепа на Украйна, като организира благотворителен концерт и помага за създаването на украински оркестър, който ще бъде ръководен от съпругата на Гелб, канадската украинска диригентка Кери-Лин Уилсън. Наскоро компанията прекъсна връзките си с друга руска певица, Хибла Герзмава, която също се беше изказала в подкрепа на Путин.
"Тя е неразривно свързана с Путин", казва Гелб за Нетребко. "В продължение на години тя демонстрира това идеологически и с действията си. Не виждам никакъв начин, по който бихме могли да направим обратен завой."
През последните няколко месеца Нетребко многократно е отказвала искания за интервю от The New York Times.
На други места завръщането на Нетребко вече е факт. Няколко европейски институции, които се бяха дистанцирали от нея, наскоро обявиха плановете си да я привлекат, някои от тях още през следващата година. В края на май тя изнесе рецитали пред ентусиазираните публики в Париж и Милано, където концертът ѝ в Миланската скала беше разпродаден. Италианските информационни агенции го обявиха за "триумф", пишейки: "Анна Нетребко отново превзема Ла Скала: цветя и аплодисменти след почивката ѝ заради войната".
В други театри тя се сблъсква с бойкот, протести и постоянни въпроси за връзките ѝ с Путин.
По време на концерт в Парижката филхармония миналия месец около 50 украински активисти организират протест пред театъра. Те пускат саундтрак с музиката на Чайковски, заглушени от изстрели и сирени, за да напомнят за войната. Жена, облечена като Нетребко, с фалшиви кървави петна по роклята си, танцува, докато протестиращите лежат неподвижно на земята.
На 24 февруари, когато започва войната, Нетребко е в Москва заедно със съпруга си, неин чест артистичен сътрудник. Предната вечер двамата са изнесли концерт в Барвиха, градче с вили и луксозни бутици близо до Москва, където са изпълнили произведения на Верди и Пучини пред публика от богати руснаци. Билетите за концерта, спонсориран от швейцарската бижутерска компания Chopard, на която Нетребко е посланик, са по 2000 долара.
Проблемите за Нетребко започват почти веднага след това. Когато тя и съпругът ѝ пристигат за концерт в Дания, насрочен за деня след инвазията, тя е принудена да го отмени на фона на протестите на местните политици.
През следващите дни тя е подложена на натиск да осъди категорично войната. Дива и в дигиталната ера, с над 700 000 последователи в Instagram, тя предпочита да говори директно с феновете си на английски и руски език в социалните медии.
На 26 февруари тя публикува изявление, в което се противопоставя на войната. Но също така изглежда, че е възмутена от случващото се, добавяйки: "Да се принуждават артистите или която и да е публична личност да изразяват публично политическото си мнение и да осъждат родината си не е правилно". В друг пост, наред с емотикони на сърчица и молещи се ръце, тя споделя текст, в който използва експлицитно обръщение към западните си критици, заявявайки, че те са "толкова зли, колкото и слепите агресори".
С увеличаването на броя на отменените пътувания поведението ѝ става все по-непредсказуемо. В началото на март тя праща чрез WhatsApp на високопоставен служител в Дойче Грамофон, дългогодишния ѝ лейбъл, снимка. Според пожелал анонимност човек, който коментира снимката, на нея се вижда ръката на Нетребко, държаща бутилка текила до телевизор с Путин на екрана, казва човекът. Решението ѝ да изпрати снимката разочарова приятелите и съветниците ѝ, които го смятат за непрофесионално и се притесняват, че това може да навреди на кариерата ѝ, казва човекът. Представителите на Нетребко отказват да коментират снимката.
Нетребко има опит в предизвикването на скандали. Когато през 2018 г. от Метрополитън се опитват да я спрат да използва грим за потъмняване на кожата си по време на постановката на "Аида", притеснени, че тази практика напомня на "blackface", тя отива в солариум. На следващата година, появявайки се с тъмен грим в постановката на "Аида" в Мариинския театър, тя пише в Instagram: "Черно лице и черно тяло за етиопската принцеса, за най-великата опера на Верди! ДА!"
Със засилването на войната генералният мениджър на Метрополитън Гелб се обажда на представителите на Нетребко и я моли да осъди публично Путин. Нетребко отклонява предложението и по време на последния им разговор казва на Гелб, че трябва да застане зад страната си, разказва самият Гелб. Гелб, който е превърнал Нетребко в крайъгълен камък на усилията си да подмлади компанията, анулира договорите ѝ и заявява, че тя може би никога повече няма да се върне в Метрополитън.
Оттогава Нетребко, гражданка на Русия и Австрия, живееща във Виена, ясно заявява, че няма да критикува Путин. "Никой в Русия не може да го направи", каза тя в интервю за германския вестник Ди Цайт, публикувано този месец. "Путин все още е президент на Русия. Аз все още съм руска гражданка, така че не мога да направя подобно нещо. Разбирате ли? Затова отказах да направя такова изявление".
Пътищата на Нетребко и Путин се пресичат от десетилетия, като ги свързва приятелство с Гергиев, когото Нетребко е наричала свой "кръстник в музиката". Именно в Мариинския театър, ръководен от Гергиев, Нетребко прави кариера, като от обещаваща студентка по пеене, която мие подовете на театъра като почасова работа, се превръща в една от най-големите звезди на трупата.
От мястото си в царската ложа на Мариинския театър Путин често е гледал изпълненията на Нетребко, поне от 2000 г., когато тя е на 28 години и играе ролята на Наташа Ростова във "Война и мир" на Прокофиев, според руския вестник "Комерсант". Нетребко е била "безспорната звезда на представлението", пише вестникът.
Нетребко се превръща в един от най-известните културни посланици на Русия, а през 2008 г. на церемония в Санкт Петербург, в която участва и Гергиев, Путин ѝ присъжда званието "Народен артист" - най-високото отличие за изпълнители в страната.
На свой ред Нетребко изглежда прегръща национализма на Путин. Тя е снимана с черно-оранжевата лента "Свети Георги" - символ на руската армия, станал популярен сред поддръжниците на Путин, и с тениска, посветена на победата във Втората световна война.
"Винаги съм заставала недвусмислено зад Русия и възприемам атаките срещу моята страна изключително негативно", казва тя в интервю за руски вестник през 2009 г., в което осъжда отразяването на войната в Грузия в чуждестранните медии.
Как влияе войната на руската художествено-творческа интелигенция?
Гавриил Хайне. Американският диригент, който в продължение на 15 години беше неизменна част от екипа на Мариинския театър в Санкт Петербург, Русия, подаде оставка от поста си на един от постоянните диригенти на държавния театър. В поредица от интервюта той заяви, че е все по-разтревожен от руската инвазия в Украйна.
Валентин Силвестров. Най-известният жив украински композитор, г-н Силвестров се отправи от дома си в Киев към Берлин, където се живее в момента. През последните седмици неговата звучаща утешително музика придобива ново значение за слушателите в разкъсваната от войната страна.
Анна Нетребко. Суперзвездата на руската опера се сблъска с отпор в Русия, след като се опита да се дистанцира от президента Владимир В. Путин с изявление, осъждащо войната. Преди това тя бе загубила работата си на Запад заради предишната си подкрепа за г-н Путин.
Олга Смирнова. Основна солистка на Болшой балет от 2016 г. насам, г-жа Смирнова обяви, че се присъединява към Холандския национален балет в Амстердам, превръщайки се в една от най-значимите руски културни фигури, напуснали страната заради инвазията ѝ в Украйна.
Валерий Гергиев. Звездният руски маестро и гласовит поддръжник на г-н Путин беше отстранен от поста главен диригент на Мюнхенската филхармония, след като отказа да осъди действията на Русия в Украйна. Внезапното му уволнение дойде три години преди изтичането на договора му.
Алексей Ратмански. Хореографът, който е израснал в Киев, подготвяше нов балет в Болшой театър в Москва, когато започна инвазията, и веднага реши да напусне Москва. Балетът, чиято премиера е била насрочена за 30 март, е отложен за неопределено време.
През 2014 г. Нетребко предизвиква полемика, когато прави дарение от един милион рубли - тогава около 18 500 долара - на операта в Донецк. По това време Путин е анексирал Крим и засилва военния натиск върху Украйна. После Нетребко казва, че е била изненадана и не е знаела за значението на сепаратисткия флаг.
През последните дни Нетребко се опитва да се дистанцира от Путин. Миналия месец в интервю за френския вестник Льо Монд тя заяви, че не е гласувала на изборите през 2018 г.
"През последните 20 години Владимир Путин направи много за културата, изкуството и артистите, до такава степен, че днес Русия е световна културна столица", казва тя пред Льо Монд. "Много творци са гласували за него. Но аз никога не съм водила предизборна кампания, включително като съм ходила да пея в руски градове".
"Не съм виновна", добавя тя. "Аз не съм виновна за нищо!"
През пролетта, когато кариерата ѝ почти загива, Нетребко се опитва да направи обрат.
Тя се разделя с дългогодишната си мениджърка Джудит Нойхоф, която я подтиква да се отрече от Путин, и привлича Мигел Естебан, музикален продуцент, който ѝ помага да се справя с финансите. Със съдействието на Американската гилдия на музикалните артисти, профсъюзът, който представлява оперните певци, тя подава жалба срещу Метрополитън. Очаква се тя да поиска обезщетение в размер на над 350 000 долара.
За да облекчи притесненията на водещите и управителните съвети, тя отменя изявите си в Русия, включително на фестивал, ръководен от Гергиев. Тя спира да говори за политика в Instagram. В края на март Нетребко прави изявление, в което се дистанцира по-ясно от Путин. Тя заявява, че се е срещала с президента само няколко пъти и че не е "съюзничка с нито един лидер на Русия". Но тя избягва да критикува директно Путин или да се занимава с досегашната си подкрепа за него.
Въпреки че противопоставянето ѝ на войната ѝ коства някои ангажименти в Русия - високопоставен депутат я нарича предател - подходът ѝ изглежда сработва пред европейските институции, като скоро следват покани от Монте Карло и Берлин.
Жан-Луи Гринда, директор на операта в Монте Карло, заявява, че е бил успокоен от коментарите на Нетребко, в които тя се противопоставя на войната.
"Тя направи изявление срещу войната и то беше много ясно", казва той.
Когато пристига в Монте Карло, Нетребко се извинява на Гринда за вниманието, което може да предизвика появата ѝ, казва той, и изразява загриженост, че представленията може да бъдат нарушени от протести. Гринда и казва, че това е риск, който трябва да поеме.
Матиас Шулц, директор на Берлинската държавна опера, която планира да ангажира Нетребко през есента на 2023 г., казва, че Нетребко е изглеждала засегната от войната по време на 40-минутния им видеоразговор.
"Наистина видях, че тя страда", казва той.
Шулц заявява, че не смята за уместно да я моли да се дистанцира още повече от Путин, като се имат предвид рисковете, на които може да бъде изложена като руска гражданка. (Тя все още има семейство, което живее в Русия.)
През последните седмици Нетребко се опитва да спечели съюзници в други американски институции, включително Карнеги Хол, Операта в Сан Франциско и Нюйоркската филхармония, като нейни представители изпращат писма, в които предлагат идеята за подновяване на концертите. Но досега нито една американска институция не е обявила ангажименти с нейно участие.
"И без това не сме имали особени отношения с нея, а сега едва ли е подходящ момент да ги започнем", казва Дебора Борда, президент и главен изпълнителен директор на Филхармонията в Ню Йорк.
Гелб заявява, че макар и "никога да не казва никога" на завръщането на Нетребко в Метрополитън, той не може да си представи такъв сценарий, докато Путин е на власт и Нетребко не е демонстрирала разкаяние, например като е изнесла благотворителни концерти за Украйна. Според него Нетребко "сама се постави в това положение, като беше твърд поддръжник на Путин".
"Ако други оперни компании могат да намерят някакво двусмислие или рационализация", добавя той, "това си е техен проблем".
"Като човек не можеш да мълчиш."
След представлението ѝ в Париж миналия месец протестиращите наобикалят излизащата публика и скандират: "Нетребко, сътрудник". Те раздават листовки с надпис: "Вие подкрепяте пропагандистката на Путин Нетребко и по този начин подкрепяте руския режим и всички негови ужаси".
София Анисимова, 25-годишна певица, наскоро завършила Харковския национален университет по изкуствата, държи плакат, показващ сцени на разрушения в училището ѝ по време на руската инвазия.
"Тя е невероятна певица, но като човек не можеш да мълчиш", каза тя. "Семействата ни се борят, децата ни умират, а жените ни страдат".
Преди представлението Нетребко се събрала с другите изпълнители, с които щяла да излезе на сцената тази вечер, за да обсъдят какво да правят в случай на протест от страна на публиката. "Анна беше подготвена да получи всякаква реакция от публиката", казва Елена Максимова, мецосопран, която пее в програмата, "но тя бе посрещната от публиката като кралица".
В началото на изпълнението ѝ обаче един мъж, обръщайки се към нея с "Анна", започнал да крещи силно за войната в Украйна от балкона. Тя направила пауза и се усмихнала, запазвайки самообладание, докато публиката освиркала мъжа и той напуснал театъра.
След това тя започнала да пее.
*В статията са използвани материали от чуждия печат.
Прочети цялата публикация